SDP, kokoomus ja keskusta johtavat kyselyssä

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Uutinen julkaistu: 14.03.2025

SDP, kokoomus ja keskusta ovat suosituimmat puolueet kunta- ja aluevaaleissa. Ylen kyselyn suurin nousija on keskusta. Perussuomalaisten kannatus on laskenut.

Yle kysyi suomalaisilta toissa viikolla, mitä puoluetta he aikova äänestää kunta- ja aluevaaleissa. Kyselyn mukaan kuntavaalien suosituin puolue on SDP. SDP:n kannatus kuntavaaleissa on 21 prosenttia ja aluevaaleissa 22 prosenttia. SDP:n kannatus on noussut viime kuntavaaleista. SDP ei ole hallituksessa, se on oppositiopuolue. SDP:n puheenjohtaja on Antti Lindtman.

Toiseksi suosituin puolue on kokoomus. Kokoomuksen kannatus molemmissa vaaleissa on 20 prosenttia. Kokoomus on hallituspuolue. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on pääministeri.

Kolmanneksi suosituin puolue on keskusta. Keskustan kannatus on kuntavaaleissa 15 prosenttia ja aluevaaleissa 19 prosenttia. Keskusta on oppositiopuolue. Keskustan puheenjohtaja on Antti Kaikkonen. Keskustan kannatus on kasvanut.

Perussuomalaiset on neljänneksi suurin puolue. Perussuomalaisten kannatus on laskenut. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra on valtiovarainministeri.

Seuraavaksi suosituimpia puolueita ovat vasemmistoliitto ja vihreät. Molempien kannatus on laskenut hiukan.

Pienten puolueiden eli RKP:n, kristillisdemokraattien, Liike Nytin kannatus on noussut hiukan.

Kunta- ja aluevaalit järjestetään huhtikuussa. Vaalipäivä on sunnuntai 13.4. Vaalien ennakkoäänestys on  Suomessa 2.–8.4. Ulkomailla ennakkoäänestys 2.–5.4.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)