Jalkapallon Veikkausliiga alkoi juuri. Kuqin mielestä liiga alkaa kiinnostavista asetelmista. Kuqi on ollut muutaman vuoden jalkapallovalmentaja.
Kumpi on antoisampaa: pelaaminen vai valmentaminen?
– Pelaaminen on parasta, mitä voi olla. Voit pelata, harjoitella ja pitää itsesi hyvässä kunnossa. Joku vielä maksaa siitä palkkaakin. Myös valmentaminen on hienoa. Mutta valmentamiseen liittyy niin paljon miettimistä, suunnittelemista ja järjestelemistä, että se on joskus myös stressaavaa.
Ketkä ovat vahvimmat ennakkosuosikit Veikkausliigassa?
– On vaikea vielä arvioida, kuinka vahvoja joukkueista tulee. Veikkausliigalle on tehnyt hyvää, että viime aikoina joku muukin on voittanut mestaruuden kuin HJK. Viime vuonna mestari oli Maarianhamina ja sitä edeltävänä vuonna SJK Seinäjoelta. Pienillä paikkakunnilla on hyviä yhtenäisiä jengejä.
Miten suomalaisen jalkapallon ja maajoukkueen taso nousee?
– Valmennusta pitää kehittää. Erityisesti junioreiden pitää saada enemmän ja parempia valmentajia.
Miksi maahanmuuttajat ovat menestyneet niin hyvin suomalaisessa jalkapalloilussa?
– Monet heistä todella rakastavat jalkapalloa. Heillä on myös kova halu menestyä, joten he harjoittelevat paljon. Nuoret saattavat pelata jalkapalloa aamusta iltaan. Monet nuoret tai heidän vanhempansa tulevat myös sellaisista maista, joissa jalkapallo on todella iso asia.
Usein sanotaan, että jalkapallo yhdistää ihmisiä. Oletko samaa mieltä?
– Ehdottomasti. Kun pelasin Englannissa, pukukopissa saattoi olla pelaajia paristakymmenestä eri maasta. Emme aina ymmärtäneet, mitä toiset puhuivat. Kun pelasimme, kaikki ymmärsivät toisiaan. Jalkapallo on yhteinen kieli.
Sinun muistetaan hyvin Englannissa pelaajana – haluatko joskus myös valmentaa Englannissa?
– Se on tavoitteeni. Englannissa on niin upea jalkapallokulttuuri. Joukkueita kannustetaan täysillä, mutta myös arvostellaan rankasti, jos on syytä. On hienoa, kun jalkapallo herättää suuria tunteita.