Visit Finland -järjestön mukaan Suomeen tuli viime vuonna matkustajia 106 maasta. Suomeen tehtiin yhteensä 4,9 miljoonaa matkaa.
Susanne Heikkinen on analyytikko Visit Finland -järjestössä, joka edistää matkailua Suomessa. Heikkinen kertoo, että ulkomaalaiset turistit pitävät erityisesti Lapista. Lappiin matkustaa nyt enemmän turisteja kuin ennen koronapandemiaa vuonna 2019.
– Monet turistit ovat kiinnostuneita luonnosta. Lapissa on paljon mahdollisuuksia hienoihin luontoelämyksiin. Moni haluaa kokea esimerkiksi revontulet, Heikkinen kertoo.
Pääkaupunkiseutu on Suomen toiseksi suosituin matkailukohde. Turistit tulevat Helsinkiin kokemaan kaupunkikulttuuria.
Viime vuonna turistit käyttivät keskimäärin 764 euroa Suomen-matkansa aikana. Eniten rahaa käyttivät kiinalaiset ja amerikkalaiset.
Suuri osa turisteista tulee muista EU-maista. Erityisesti saksalaiset pitävät Suomesta. Aasialaisia turisteja on vähemmän kuin ennen koronaa ja Ukrainan sotaa.
Heikkisen mukaan monet tulevat Suomeen, koska he haluavat kokea pakkasen ja lumen. Kesällä turisteja on vähemmän. Kesällä monet eurooppalaiset haluavat olla varmoja, että he saavat aurinkoa ja lämpöä. Silloin he valitsevat matkakohteeksi jonkin muun maan kuin Suomen.
– Moni ajattelee, että Suomessa on aina kylmä. Mutta täällä ei ole sen kylmempää kuin muissa Pohjoismaissa. Uskon, että Suomi voisi houkutella enemmän turisteja myös kesällä ja syksyllä. Luonnosta ja rauhasta voi nauttia myös silloin, Heikkinen miettii.

Suomessa on myös erittäin hyvät leudot kesät, ilman kuumia tuulia tai kuivuutta.
Pieni osa turisteista on jo arvostanut tätä viimeisen kolmen vuoden aikana…
Tulevaisuudessa turisteja tulee olemaan enemmän kesällä, koska kesä Suomessa on terveydelle turvallista, toisin kuin kuivat alueet, joilla on vähän vettä ja korkea tarttuvuusaste