Kaupan alan lakko alkaa maanantaina

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Uutinen julkaistu: 17.02.2025

Kaupan alan laaja lakko alkaa tänään. Lakko kestää neljä päivää ja koskee 70 000 työntekijää.

Kaupan alan laaja lakko alkoi maanantina 17. helmikuuta aamulla kello 5. Palvelualojen ammattiliiton eli PAMin lakko koskee kaikkia kaupan alan työntekijöitä. Lakko koskee esimerkiksi kaikkia K-Marketteja, K-Supermarketteja ja K-Citymarketteja, Alepoja, S-Marketteja, Prismoja, Sokoksia ja Lidl-kauppoja.  Lakossa ovat myös Tokmannit ja Halpa-Hallit.

Lakko koskee aluksi kaupan logistiikkaa eli esimerkiksi kuljetuksia. Lakko laajenee keskiviikkona kaupan myymälöihin. Lakko koskee yli 3 000 myymälää. Myymälöitä koskeva lakko jatkuu lauantaihin 22. helmikuuta saakka.

– Lakko aiheuttaa muutoksia ja vaikeuksia esimerkiksi kaupassa käynnissä. Toivomme kuitenkin ymmärrystä kaupan alan työntekijöille, kyse on heidän toimeentulonsa turvaamisesta ja reiluista työehdoista. Emme lakkoile huvin vuoksi, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kertoo.

Valtakunnansovittelija Anu Sajavaara sanoo, että lakon sovittelu jatkuu tiistaina. Valtakunnansovittelija yrittää löytää ratkaisun, jonka kaikki voivat hyväksyä.

Monilla aloilla on lakkoja

Suomessa on ollut viime aikoina paljon lakkoja ja työtaisteluita. Lakoilla halutaan vauhdittaa neuvotteluja uusista työehtosopimuksista. Monilla aloilla neuvotellaan nyt uusista sopimuksista, jotka koskevat työntekijöiden työehtoja.

Työehtosopimuksista neuvottelevat työnantajien ja työntekijöiden järjestöt. Kun neuvottelut eivät etene, valtakunnansovittelija jatkaa neuvotteluja osapuolten kanssa.

Työntekijät voivat yrittää saada tahtonsa läpi lakoilla ja muilla työtaistelukeinoilla. Työnantajat voivat taas käyttää työsulkua, jolloin työntekijät eivät pääse töihin eikä heille makseta palkkaa.

Teknologiateollisuuden työntekijät ovat olleet lakossa joulukuusta lähtien. Työtaistelua käyvät myös Finnairin lentäjät ja  hiihtokeskusten työntekijät.

2 kommenttia artikkeliin ”Kaupan alan lakko alkaa maanantaina”

  1. Tämä lakko vähentää työn tehokkuutta ja tuottavuutta. Toivon, että tämä ratkaisee mahdollisimman pian

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)