Hampaiden harjaus kannattaa aloittaa, kun lemmikki on vielä pieni. Vanhemman kissan tai koiran voi olla vaikea tottua hampaiden pesuun.
Lemmikeille on myynnissä hammasharjoja, kalan- ja kananmakuisia hammastahnoja ja erilaisia suuvesiä. Myös tavallinen pehmeä hammasharja sopii hyvin lemmikin hampaiden puhdistukseen. Ihmisille tarkoitetut hammastahnat eivät sovi eläimille.
Totuta lemmikki vähitellen hampaiden harjaamiseen. Kostuta hammasharja ja levitä siihen hammastahnaa. Avaa lemmikin suu varovasti ja harjaa hampaita kevyesti ulkopuolelta läheltä ienrajaa. Hampaiden sisäpuolelta harjaamista kannattaa harjoitella vähitellen.
Muista myös palkita lemmikki makupalalla hampaiden harjauksen jälkeen.
Säännölliset tarkastukset ovat tarpeellisia
Hampaiden pesun lisäksi lemmikki on hyvä viedä eläinlääkärin tarkastukseen säännöllisesti. Eläimet eivät yleensä näytä sitä, jos niillä on esimerkiksi hammassärkyä.
Lemmikin hampaisiin voi kerääntyä hammaskiveä, joka täytyy poistaa nukutuksessa.
Hammaskiven poistoon pitää varata aika eläinlääkäriltä. Jos hammaskiveä ei poisteta, seurauksena voi olla ientulehdus. Ientulehdus voi johtaa hampaiden irtoamiseen tai poistamiseen.
Säännölliset eläinlääkärikäynnit ovat tarpeellisia, vaikka ne ovatkin kalliita. Hintoja kannattaa myös vertailla tarkasti.
Lemmikki tuo paljon iloa omistajalle ja hyvä hoito vähentää vaikeampia vaivoja.
