Tullimaksut tulevat voimaan tiistaina 4. helmikuuta.
Seuraavaksi Donald Trump aikoo määrätä tullimaksuja tuotteille, jotka tulevat Yhdysvaltoihin Euroopan unionista eli EU:sta. Trumpin mukaan Euroopan unioni ei osta tarpeeksi tuotteita Yhdysvalloista.
Yhdysvallat perii nyt 25 prosentin tullin tuotteista, jotka tulevat Meksikosta ja Kanadasta. Kiinalaisilla tuotteilla on nyt 10 prosentin tullimaksu. Poikkeuksena ovat energiatuotteet, joita tuodaan Yhdysvaltoihin Kanadasta. Trump määräsi kanadalaiselle öljylle, maakaasulle ja sähkölle 10 prosentin tullit.
Kanada ilmoitti viikonloppuna, että se alkaa periä 25 prosentin tullimaksut kaikista tuotteista, jotka tulevat Yhdysvalloista. Myös Meksiko ja Kiina aikovat asettaa tullit tuotteille, jotka tulevat Yhdysvalloista.
Kansainvälisen talouden asiantuntijat sanovat, että Yhdysvaltojen asettamat tullit vaikuttavat koko maailman talouteen. Inflaatio kasvaa. Inflaatio tarkoittaa hintojen nousua ja ostovoiman vähenemistä. Tullit voivat vaikuttaa paljon myös Suomen talouteen. Yhdysvallat on tärkeä vientimaa suomalaisille tuotteille. Tullit saattavat vähentää suomalaisten tuotteiden vientiä Yhdysvaltoihin. Tullit nostavat hintoja ja heikentävät taloutta myös Yhdysvalloissa.
Tullimaksu on veron kaltainen maksu, jonka tuotteen myynyt maa joutuu maksamaan maalle, joihin tuote viedään.

Yhdysvallat perii nyt 25 prosentin tullin tuotteista, jotka tulevat Meksikosta ja Kanadasta.
Good for learning Finnish and many thanks.