Yhteiskunnallinen keskustelu voi liittyä esimerkiksi politiikkaan ja talouteen. Keskustelua käydään usein sosiaalisessa mediassa ja internetin keskustelupalstoilla.
Keskusteluun ei haluta osallistua erityisesti siksi, että se koetaan liian kiivaaksi. Monet myös ajattelevat, ettei heidän mielipiteellään ole merkitystä.
Tutkimus on osa Ylen Hyvin sanottu -hanketta. Sen tarkoituksena on parantaa keskustelukulttuuria Suomessa.
Omaa mielipidettä ei uskalleta sanoa
Ihmiset eivät halua osallistua keskusteluun, sillä heidän mielestään sosiaalisessa mediassa on niin kahtia jakautunut ilmapiiri. Tällä tarkoitetaan sitä, että ihmiset ovat asettuneet toisiaan vastaan.
Ylen hankkeen päätuottajan Markus Liimataisen mukaan ihmiset eivät enää uskalla sanoa omaa mielipidettään. He pelkäävät joutuvansa vihan kohteeksi mielipiteensä takia.
Liimatainen uskoo, että ohjatut keskustelutilaisuudet voisivat saada ihmiset keskustelemaan. Esimerkiksi Yle on järjestänyt muutaman kerran keskustelufestivaalin. Siellä kuka tahansa pääsee sanomaan oman mielipiteensä ilman riitaa.
Tekstin on kirjoittanut Sara Palmroos. Hän opiskelee journalistiikkaa Tampereen yliopistossa, ja hänestä tulee toimittaja.
Tekstin on julkaissut yleiskielisenä Moreenimedia, joka on yliopiston harjoitustoimituksen julkaisualusta.
Linkki juttuun Moreenimediassa: Halu osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun on hiipumassa – Syynä polarisoitunut keskustelukulttuuri | Moreenimedia
