Nykyisin monella on muovikuusi, joka kestää vuodesta toiseen. Monen mielestä tuoksuva aito kuusi kuuluu kuitenkin jouluun.
Joulukuusia myydään esimerkiksi myyjäisissä ja kauppakeskuksissa.
Joulukuusen voi ostaa myös netistä. Kuusen saa silloin suoraan kotiin, mutta sitä ei voi itse valita. Noin viikkoa ennen joulua kauppakeskusten ja markettien lähellä on kuusikauppiaita, joiden kuusista voi itse valita sopivan.

Sulata kuusi hitaasti
Valitse mahdollisimman tuuhea kuusi, jonka neulaset eivät varise. Jos kuusi on jäässä, sulata se hitaasti esimerkiksi varastossa tai autotallissa. Kerrostalossa voit sulattaa kuusen myös kylpyhuoneessa, kun laitat sen vesiämpäriin.
Ennen kuin laitat kuusen jalkaan, sahaa kuusenrungosta parin sentin pala pois. Näin kuusi imee vettä paremmin.
Tukeva kuusenjalka pitää kuusen hyvin pystyssä. Kun olet asettanut kuusen jalkaan, kaada jalkaan reilusti vettä.
Aluksi kuusi tarvitsee paljon vettä. Jos huoneessa on kuiva ilma, voit silloin tällöin suihkutella kuusen oksia suihkupullolla.

Koristele kuusi makusi mukaan
Perinteisesti joulukuusen voi koristella kynttilöillä ja erilaisilla koristeilla. Kuusen latvaan voi laittaa tähden. Nykyisin led-kynttilät ovat suosittuja. Ennen kuusiin laitettiin oikeat kynttilät, ja niiden kanssa täytyi olla hyvin varovainen. Tulipalojakin syttyi kuusen kynttilöistä.
Joulun jälkeen kuusen voi hävittää leikkaamalla oksat pois ja laittamalla kuusen jätesäkkiin. Joissakin taloyhtiöissä kuusen voi tammikuussa viedä jätekatoksen viereen odottamaan kuljetusta.
Hyvää joulua kaikille lukijoille!
