Joka neljäs alle 35-vuotias suomalainen mies ajattelee että nainen voi ansaita väkivaltaa. Kyselyn mukaan miehet ajattelevat, että naiset voivat ansaita väkivallan esimerkiksi pukeutumisen, ulkonäön tai käytöksen takia.
Kyselystä selviää myös, että joka viides 16–25-vuotias nainen oli joutunut raiskauksen tai vakavan väkivallan uhriksi. Puolet nuorista naisista oli joutunut fyysisen väkivallan, väkivallan uhkan tai seksuaaliväkivallan uhriksi.
Nuorten miesten asenteet huolestuttavat asiantuntijoita. Miessakit ry:n Lyömättömän linjan Matti Kupilan mukaan nuorten miesten asenteissa näkyvät sosiaalisen median eli somen vaikutus. Somessa nuoret miehet näkevät sisältöjä, joissa ihaillaan väkivaltaa naisia kohtaan.
Kupilan mukaan myös koronapandemia lisäsi esimerkiksi nuorten miesten eristäytymistä ja syrjäytymistä. Pandemian aika myös heikensi vuorovaikutusta ihmisten välillä.
Nuoret miehet saattavat kokea, että he eivät kuulu yhteiskuntaan. Heidän voi olla vaikea löytää parisuhdetta ja työpaikkaa. On myös helppoa ajatella, että miesten asema on huonontunut, koska naisten asema on parantunut.
– Yhteiskunnan pitää tunnistaa, että tämä on ongelma. Tällaiset asenteet täytyy saada pois ja estää niiden vakiintuminen osaksi suomalaista kulttuuria.
Sukupuolentutkija Tuija Saresma sanoo, että osa nuorista miehistä kokee varmasti osattomuutta.
– Hyvin palkattu pysyvä työ esimerkiksi tehtaassa ei ole enää varma asia. Myös perheen merkitys on muuttunut. Sukupuolen moninaisuudesta on enemmän tietoutta. Jotkut nuoret miehet kokevat, että muiden oikeuksien kasvaminen on heiltä pois.
Tutkimuksen tulokset ovat järkyttäneet suomalaisia.
– Tilanne on vakava. Kaikki miehet eivät ihannoi väkivaltaa tai hyväksy naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Liian moni mies, joka asuu Suomessa, suhtautuu kuitenkin väkivaltaan myönteisesti, Nytkis ry:n pääsihteeri Silla Kakkola sanoo.
Kyselyn teki Naisjärjestöt yhteistyössä eli Nytkis ry -järjestö. Kyselyyn vastasi yli 1 000 miestä, jotka asuvat Suomessa.
Jos olet kokenut väkivaltaa tai väkivallan uhkaa, voit hakea apua. Voit soittaa MIELI kriisipuhelimeen. Kriisipuhelimessa saat keskusteluapua. Kriisipuhelin toimii 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömästi ja luottamuksellisesti. Kriisipuhelimen numero on 09 2525 0111 (suomeksi). Kriisipuhelimessa palvellaan myös ruotsiksi 09 2525 0112, ukrainaksi 09 2525 0114, venäjäksi 09 2525 0115 ja englanniksi 09 2525 0116.
