Joskus voi käydä niin, että liesi lakkaa yhtäkkiä toimimasta. Siihen saattaa olla syynä sulakkeen palaminen.
Sulake on pieni turvalaite. Kun sulake palaa, se katkaisee sähkövirran. Sulake suojaa ihmistä, jos käytössä olevaan sähkölaitteeseen tulee vaarallinen vika. Sulake suojaa myös sähköjohtoa, jos se kuormittuu liikaa ja kuumenee.
Sulakkeen vaihtaminen
Sähkötöissä on syytä olla hyvin varovainen. Varmista ensin, että tiedät mitä teet.
Vanhemmissa asunnoissa on sulaketaulu. Katkaise sähkövirta asunnon pääkytkimestä ennen sulakkeen vaihtoa.
Tarkista että sulakkeen kuori on ehjä. Rikkinäiseen sulakkeeseen ei saa koskea. Irrota sulake varovasti ja vaihda samanlainen sulake tilalle.
Uudemmissa asunnoissa on yleensä automaattisulakkeet, joita ei tarvitse vaihtaa. Riittää kun sulaketaulun vikavirtasuojakytkimestä palautetaan sulake toimivaksi.
Valaisimen lampun vaihto
Voit helposti vaihtaa lampun valaisimeen, jossa on niin sanottu kierrekanta. Jos valaisimen johto on kiinni pistorasiassa, irrota se.
Kattovalaisimen lampun vaihtoa varten on turvallisinta katkaista sähkövirta pääkytkimestä.
Kierrä vanha lamppu pois varovasti ja laita tilalle uusi lamppu. Suosi led-lamppuja, jotka kestävät pitkään ja vievät vähän energiaa. Lampussa täytyy olla kanta, joka sopii valaisimeen.
Valaisimissa on merkintä, kuinka paljon tehoa lampussa saa enintään olla, esimerkiksi 60 wattia.
Joissakin uusissa led-valaisimissa on lamput, joita ei voi vaihtaa. Silloin täytyy ostaa kokonaan uusi valaisin, jos lamppu menee rikki. Tämä kannattaa huomioida, jos suunnittelet uuden valaisimen hankintaa.
Lisää tietoa sähköturvallisuudesta ja kuvallisia ohjeita: www.stek.fi.