Espanjan tulvissa on kuollut yli 150 ihmistä. Kymmeniä ihmisiä on edelleen kateissa, heitä etsitään. 150 000 kotia on ilman sähköä. Monet tiet ovat poikki, vesi on tuhonnut osan rautateistä.
Valencian länsipuolella satoi tiistaina kahdeksan tunnin aikana runsaat 490 millimetriä. Valencia on yksi pahiten kärsineistä kaupungeista. Valenciassa satoi muutamassa tunnissa yhtä paljon kuin yleensä sataa koko vuoden aikana.
Vesi nousi nopeasti. Joitakin teitä ja siltoja tuhoutui. Autoja pyyhkäistiin pois teiltä. Vesi vyöryi ihmisten koteihin. Huonekalut kelluivat, ja ihmisten oli vaikea päästä ulos kodeistaan.
Espanjan etelä- ja itäosiin odotetaan vielä kovaa sadetta perjantaina.
Espanjassa on nyt kolmen päivän suruaika. Tulvat ovat pahimmat Espanjassa vuoden 1973 jälkeen. Tutkijoiden mukaan Espanjan sateet ovat epätavallisia. Sateet voivat johtua ihmisen aiheuttamista päästöistä ja ilmaston lämpenemisestä. Ilmastonmuutos lisää tulevaisuudessa äärimmäisiä sääilmiöitä.
