
Yhdysvaltojen presidentinvaalit järjestetään tiistaina 5. marraskuuta. Vaaleihin on aikaa reilu viikko. Uusimpien gallupien eli mielipidekyselyiden mukaan Kamala Harrisin ja Donald Trumpin kannatus on lähes tasan. Kumpi tahansa ehdokkaista voi voittaa presidentinvaalit.
Kamala Harris on demokraattipuolueen ehdokas. Donald Trump on republikaanipuolueen ehdokas.
Sanomalehti The New York Times ja televisiokanava CNN julkaisivat kannatuskyselyiden tulokset viime viikon lopulla. Kyselyiden perusteella ehdokkaiden kannatus oli tasan.
Miljoonat amerikkalaiset ovat jo äänestäneet ennakkoäänestyksessä. The New York Timesin mukaan joka kuudes äänestäjä ei kuitenkaan ole vielä päättänyt, kumpaa ehdokasta hän äänestää.
Kamala Harris on suositumpi ehdokas naisten keskuudessa. Donald Trump taas on enemmän miesäänestäjien mieleen.

Voitto ratkaistaan ehkä seitsemässä osavaltioissa
Harris ja Trump kampanjoivat ja kiertävät tällä viikolla ahkerasti. Tämän vuoden vaaleissa on puhuttu paljon vaa’ankieliosavaltiosta. Ehdokkaat keskittyvät kampanjoimaan erityisesti juuri näissä vaa’ankieliosavaltioissa. Vaa’ankieliosavaltioissa käydään vaalien tiukin taistelu. Kumpi tahansa ehdokas voi voittaa näissä osavaltioissa. Voitto on näissä osavaltioissa on kuitenkin erityisen merkittävä, koska monissa muissa osavaltioissa lopputulos on selvä.
Vaa’ankieliosavaltioita on seitsemän. Osavaltiot ovat Arizona, Georgia, Michigan, Nevada, Pennsylvania, Pohjois-Carolina ja Wisconsin. Presidentinvaalien lopputulos ratkeaa ehkä juuri näiden osavaltioiden äänillä.


