Näytelmän tarina kertoo Kaarlo Vatasesta, joka on hermoromahduksen partaalla. Vatasella on siis burnout eli hänellä on työuupumus. Arto Paasilinnan romaani julkaistiin vuonna 1975 eli melkein 50 vuotta sitten. 1970-luvun puolivälissä kukaan ei puhunut vielä työuupumuksesta. Paasilinna oli siis aikaansa edellä.
Jäniksen vuoden teatteriversio noudattaa kirjan kertomusta. Vatanen löytää kesällä työmatkallaan jäniksen, joka on loukkaantunut. Tästä alkaa seikkailu, joka vie kaksikkoa ympäri Suomea. Vatanen päättää, että hän jättää entisen elämänsä, joka kuormittaa häntä.
Jäniksen vuosi teatterilavalla tuo mieleen sadun, joka on kirjoitettu ja tehty aikuisille. Näyttelijöiden esittämät roolihahmot kertovat tarinaa, joka on värikäs ja täynnä mielikuvitusta.
Kansallisteatterin Jäniksen vuoden on ohjannut Kristian Smeds. Pääosissa nähdään Tommi Korpela, Marja Salo, Heikki Pitkänen, Sari Puumalainen ja Juha Varis.
Jäniksen vuosi Suomen Kansallisteatterissa. Näytelmää esitetään ainakin helmikuuhun 2025 asti.
