Jokaisella on oikeus tulla ymmärretyksi oman ilmaisukeinonsa tai kielensä avulla. Tätä kutsutaan kielitasa-arvoksi.
Puhevamma tarkoittaa, että henkilö ei pysty tuottamaan puhetta tai hänen puheensa on epäselvää. Puhevamma voi ilmetä myös puheen ymmärtämisen vaikeutena. Tulkki voi tukea puhevammaisen henkilön toimintakykyä. Tulkki tekee asiakkaan ilmaisusta ymmärrettävää muille henkilöille.
Puhevammaiset henkilöt kokevat syrjintää. Syrjintä näkyy ihmisten asenteissa ja yhteiskunnan rakenteissa. Tulkkauspalvelu helpottaa vuorovaikutusta ihmisten välillä.
Kelan maksuton tulkkauspalvelu
Kelan etuuspäällikkö Seija Peltomäki kertoo, että asiakas saa Kelan tulkkauspalvelun käyttöön, kun hänelle on myönnetty oikeus palveluun.
Asiakkaalla täytyy olla toimiva kommunikointikeino, jonka avulla hän voi ilmaista itseään. Asiakas ilmoittaa Kelaan käyttämänsä kommunikointikeinot, kun hän hakee oikeutta tulkkauspalvelun käyttöön.
– On tärkeää löytää sopiva tulkki, joka osaa käyttää asiakkaan ilmaisukeinoa, Seija Peltomäki sanoo. Tulkkaus voi tapahtua esimerkiksi viittomakielellä. Tulkki voi myös käyttää muita menetelmiä, kuten kuvia.
Jutun kirjoittaja oli harjoittelussa Selkosanomissa. Hän opiskelee tulkkauksen tutkintoa HUMAKissa.
Lisätietoa tulkkauspalvelusta ja puhevammoista:
kela.fi/vammaisten-tulkkauspalvelu
kehitysvammaliitto.fi/tikoteekki/
Tiesitkö?
Suomessa on 65 000 henkilöä, joilla on erilaisia vaikeuksia puheen tuottamisessa tai ymmärtämisessä.
Kelan vammaisten tulkkauspalvelun käyttöön oikeutettuja henkilöitä on tällä hetkellä reilu 6 000.
