Tuoreen tutkimuksen mukaan yli 60 prosentilla maahanmuuttajataustaisista nuorista on vaikeuksia selviytyä yhteiskunnassa. Syynä on ainakin osittain heikko lukutaito. Heikko lukutaito taas johtaa heikkoihin oppimistuloksiin. Maahanmuuttajataustaisten nuorten heikot oppimistulokset herättävät huolta.
Jyväskylän yliopisto ja opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisivat viime viikolla tutkimuksen, jossa tarkastellaan 15-vuotiaiden, maahanmuuttajataustaisten nuorten osaamista esimerkiksi lukutaidossa ja matematiikassa. Tulosten perusteella maahanmuuttajataustaisten nuorten osaaminen on selvästi heikompaa kuin suomalaisten nuorten. Toisen sukupolven maahanmuuttajanuorten tilanne on hiukan parempi.
Nuorten lukutaito on myös heikentynyt kokonaisuudessaan edellisestä tutkimuksesta. Tutkimus lukutaidosta tehtiin viimeksi vuonna 2012.
Tutkimuksen tulokset huolestuttavat opetusministeri Anders Adlercreutzia. Ministeri Adlercreutz lupaa, että nuorten perusosaamista vahvistetaan. Esimerkiksi luku. ja kirjoitustaidon opetusta lisätään perusopetuksessa kolmella tunnilla viikossa.
Hyvä lukutaito on tärkeä asia. Oppiminen vaatii lukutaitoa. Heikko lukutaito merkitsee sitä, että ihmisen on vaikea osallistua yhteiskuntaan. Heikoilla oppimistuloksilla on vaikeaa päästä esimerkiksi jatko-opintoihin ja työelämään.
Tutkimukseen osallistui Suomesta 241 koulua ja yli 10 000 oppilasta. Mukana oli noin 1 900 maahanmuuttajataustaista oppilasta.
Minä haluan sanoa , että minulle sama vaikea kirjottaa . Mutta lukea parempi . Koska asunut vain 2 vuotta Suomessa.