Suomalaiset toivovat, että seiväshypyn finaaliin osallistuvat naiset saavat mitalin. Suomella ei ole Pariisin olympialaisista vielä yhtään mitalia.
Wilma Murto sijoittui kolme vuotta sitten Tokion olympialaisissa viidenneksi. Elin Lampela oli kesäkuussa EM-kisoissa neljäs.
Wilma Murto on sairastellut tänä vuonna. Hän loukkasi akillesjänteensä maaliskuussa Skotlannissa. EM-kisojen jälkeen kesäkuussa Murron takareidestä löytyi repeämä. Murto kilpaili kesällä ennen olympialaisia vain kolme kertaa. Murto sanoi ennen Pariisin olympialaisia, että hän ei ole ehkä parhaassa kunnossa.
– En pääse parhaaseen juoksuvauhtiin. Viimeiset puoli vuotta on ollut vaikeaa aikaa, kun on sattunut loukkaantumisia.
Elina Lampela sanoo, että hän yrittää uutta ennätystä finaalissa. Lampelan oma ennätys on nyt 463.
– Uusi ennätys on mahdollinen, jos onnistun juoksussa yhtä hyvin kuin karsinnassa.
Naisten seiväshypyn finaaliin osallistuu 20 kilpailijaa.
Seiväshypyn finaali alkaa kello 20. Yle TV2 esittää finaalin suorana lähetyksenä.