Keskustapuolue ja RKP valitsivat uudet puheenjohtajat viime viikonloppuna.
Keskustan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Antti Kaikkonen. Kaikkonen on kansanedustaja. Hän oli Suomen edellisen hallituksen puolustusministeri. Keskusta on oppositiopuolue. Keskusta ei ole mukana hallituksessa.
Anders Adlercreutz on RKP:n uusi puheenjohtaja. Hän on kansanedustaja. Adlercreutzista tulee Suomen hallituksen uusi opetusministeri.
Keskusta on ollut perinteisesti suosittu puolue maaseudulla. Keskustan kannatus on viime vuosina ollut aiempaa heikompi. RKP on Suomen ruotsalainen kansanpuolue. RKP saa suurimman osan kannatuksestaan Suomen ruotsinkielisiltä alueilta. RKP:n politiikan tärkeimpiä asioita on kielipolitiikka. Suomen kaksikielisyys on RKP:lle tärkeä asia.
Keskustan edellinen puheenjohtaja oli Annika Saarikko. RKP:n edellinen puheenjohtaja oli Anna-Maja Henriksson.
