Pirkanmaan käräjäoikeus vangitsi keskiviikkona miehen, jota epäillään Valkeakosken henkirikoksesta. Mies on 18-vuotias. Häntä epäillään taposta ja törkeästä lapsen raiskauksesta. Miehellä on aiempaa rikostaustaa. Mies on esimerkiksi julkaissut uhkauksia internetin keskustelupalstalla.
Henkirikoksen uhri on 15-vuotias tyttö. Hänet löydettiin Valkeakosken metsästä kuolleena lauantaiaamuna. Surmapaikka ei ole kaukana paikasta, jossa tyttö asuu.
Valkeakosken henkirikos on herättänyt paljon järkytystä, huolta ja murhetta. Vakava väkivallanteko aiheuttaa myös laajaa turvattomuuden tunnetta ja pelkoa.
Poliisi haluaa muistuttaa, että nuoren tytön väkivaltainen surma on Suomessa erittäin harvinainen. Henkirikoksia tapahtuu Suomessa nykyään vähemmän kuin ennen. Poliisin mukaan vuonna 2023 Suomessa tehtiin alle 60 henkirikosta. Henkirikoksia ovat murha ja tappo. Henkirikoksessa kuolee ihminen.
Valkeakosken surma on harvinainen myös siitä syystä, että henkirikos tapahtui julkisella paikalla ulkona. Suomessa henkirikokset tehdään useimmiten sisällä asunnoissa.

