Esa-Pekka Salonen saa Polar-musiikkipalkinnon. Palkintoperusteluissa sanotaan, että Salonen on tuonut uutta näkemystä musiikkiin. Hän on vaikuttanut klassisen musiikin kehitykseen.
Salosen lisäksi Polar-palkinnon saa Nile Rodgers. Nile Rodgers on yhdysvaltalainen tuottaja ja Chic-yhtyeen perustaja.
Polar-palkinnon myöntää Ruotsin kuninkaallinen musiikkiakatemia. Palkinto on miljoonan Ruotsin kruunun eli noin 90 000 euron arvoinen.
Polar-palkinnon perusti vuonna Stig ”Stikkan” Anderson. Hän oli Abba-yhtyeen manageri. Palkinto myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 1992.
Esa-Pekka Salonen on San Franciscon sinfoniaorkesterin musiikillinen johtaja. Salonen kertoi maaliskuun puolivälissä Helsingin Sanomien haastattelussa, että hän jättää paikkansa vuonna 2025.