Minkälaista oli osallistua Suuri seikkailu -ohjelmaan Lapissa?
– Kokemus oli tosi hieno. Ohjelmassa me kilpailijat ratkoimme erilaisia tehtäviä luonnon keskellä. Olen aina pitänyt luonnossa liikkumisesta. Valmistuin juuri myös eräoppaaksi.
Miten innostuit opiskelemaan eräoppaaksi?
– Täytin maaliskuussa 50 vuotta. Ajattelin, että kyllä tämän ikäisellä miehellä pitää jo jokin tutkinto olla. Olen toiminut monissa eri ammateissa ilman tutkintoja. Näyttelijän töitäkin olen tehnyt ilman varsinaista koulutusta.
Missä kaikissa ammateissa olet toiminut?
– Olen ollut töissä esimerkiksi postissa, rakennuksilla ja hoitoalalla. Olen myös ollut työttömänä. Välillä myös aloitin opiskelun, mutta sitten sain aina kiinnostavia töitä ja jouduin keskeyttämään opinnot.
– Vedin aikoinaan myös bändikerhoa kehitysvammaisille muusikoille. Se työ opetti minulle paljon.
Mitä opit aikaisemmissa töissäsi?
– Opin, että ihmistä ei koskaan pidä arvostella ulkokuoren perustella. Tapasin kehitysvammaisten bändikerhossa erittäin mukavia ja lahjakkaita ihmisiä. Kun kerholaisille annettiin tilaisuus, he pystyivät osoittamaan kykynsä ja luovuutensa. Mieleeni jäi esimerkiksi kaveri, joka ei pystynyt puhumaan. Bändikerhossa hän kuitenkin lauloi.
Sinulla on ollut myös oma bändi. Vieläkö teet itse musiikkia?
– Musiikkihommat ovat tauolla ainakin tällä hetkellä. Meillä on kotona pieniä lapsia. Maan kiertäminen bändin kanssa olisi tässä elämäntilanteessa vähän liian raskasta.
Mistä olet saanut rohkeutta tehdä niin paljon erilaisia asioita, vaikka et ole opiskellut alan tutkintoa?
– Luulen, että yksi selitys voi olla punk-musiikista tuttu asenne. Nuorena perustimme kavereiden kanssa bändin, vaikka emme osanneet soittaa. Niin tekivät muutkin punkkarit. Joku punkkari saattoi myös ryhtyä tekemään esimerkiksi lehteä ilman mitään kokemusta.
Onko mielestäsi siis tärkeää kokeilla rohkeasti erilaisia asioita?
– Ehdottomasti. Ajattelen vieläkin, että kaikkea oppii, jos vain haluaa. Kaikkea tarvitse osata täydellisesti. Elämässä on paljon mukavampaa, kun ottaa vähän rennommin. Sellainen 70 prosentin suoritus riittää yleensä mainiosti.
Olet elokuvissa ja televisiossa yleensä hauskoissa rooleissa. Koska näemme vakavan Timo Lavikaisen?
– Olin juuri yksissä kuvauksissa, joissa minulla on vakava rooli. Jostain syystä ohjaaja alkoi kuvauksissa nauraa minulle. Ehkä huumori on minulle jotenkin luonteenomaista. Yritän löytää asioista aina myönteisen ja hauskan puolen. En pidä synkistelystä.
Mitä muita suunnitelmia sinulla on tulevaisuudelle?
– Edessä on näyttelijän töitä. Toivon, että keväällä pääsen myös aloittamaan eräopastuksia. Meillä on vaimoni kanssa myös idea, että järjestämme pariterapiaa rauhoittavassa ympäristössä luonnon keskellä. Vaimoni on parisuhdeterapeutti. Hän auttaa pariskuntia ratkomaan ongelmia. Minä toimin näillä reissuilla eräoppaana.
Mikä sinua kiehtoo luonnossa?
– Luonnossa ihminen tuntee oman pienuutensa, kun esimerkiksi myrsky nousee. Luonto tarjoaa myös mukavia haasteita. On hienoa osata liikkua metsässä niin, että ei eksy. On myös upeaa olla paikassa, jonne ei kuulu liikenteen melua. Se on mielestäni leppoisaa.
Kuka?
Timo Lavikainen
Ikä: 50 vuotta
Asuinpaikka: Nurmijärvi
Perhe: Vaimo ja kaksi yhteistä lasta. Yksi lapsi ja lapsenlapsi edellisestä avioliitosta. Vaimon lapsi edellisestä avioliitosta.
Harrastukset: luonto, liikkuminen, hiihtäminen.
Lempiruoka: Mikä tahansa vaimon tekemä ruoka.
– Yleensä laitan ruokaa itse. On siis kiva, kun välillä passataan.
Tärkeintä elämässä: rakkaus ja terveys.
Suuri seikkailu alkaa Nelosella ja Ruudussa lauantaina 23. maaliskuuta.
On erittäin hienoa, että on olemassa sellaisia uutisia, joiden avulla meidän on helppo tietää, mitä ympärillämme tapahtuu helpolla kielellä
Hän on sama ikäinen kuin minä .