Lauri Markkanen on vuoden urheilija 2023. Vuoden urheilija valitaan Urheilutoimittajain liiton äänestyksessä. Markkasen valinta on historiallinen. Urheilutoimittajat eivät ole aiemmin palkinneet henkilöä, joka pelaa ammattilaisena Yhdysvalloissa.
– Suomessa on paljon hyviä urheilijoita. Tämä palkinto merkitsee minulle paljon, Lauri Markkanen sanoi kiitospuheessaan. Markkanen osallistui juhlaan videoyhteyden välityksellä Yhdysvalloista.
Jääkiekko on Suomessa todella suosittu urheilulaji. Jääkiekkoilijaa ei kuitenkaan ole koskaan valittu vuoden urheilijaksi. Jalkapalloilija on valittu vuoden urheilijaksi neljä kertaa. Jari Litmanen valittiin vuonna 1995, Sami Hyypiä vuonna 2001, Teemu Pukki vuonna 2019 ja Lukas Hradecky vuonna 2020. Lauri Markkanen on ensimmäinen koripalloilija, joka on vuoden urheilija.
Seiväshyppääjä Wilma Murto oli vuoden urheilija -äänestyksen toinen ja ralliautoilija Kallle Rovanperä kolmas.
Lauri Markkanen pelaa Yhdysvaltojen koripallon ammattilaisliigassa eli NBA-liigassa. Markkasen joukkue on Utah Jazz.
Urheilugaala järjestettiin Helsingissä 11. tammikuuta.

Hyvä koripalloilija
Minun mielestä, nämät uutiset ovat mielenkiintoista ja mukavaa. Minusta se tosi kivaa,että Lauri Markkanen on vuoden urheilija 2023.
Komea mies.
Lauri Markkanen on hyvä koripalloilija
On hienoa, että Suomessa arvostetaan ja tuetaan urheilijoita niin paljon.
Minä en osaa sanoa mitään, koska en seuraa koripalloa. Mutta paljon onnea Laurille! Ajattelen, että se on tosi tärkeä hänelle.