Useimmiten maatilat ovat erikoistuneet joko kasvituotantoon tai siihen, että niillä pidetään eläimiä. Osa maatiloista tekee kumpaakin.
Etelä-Suomessa kasvien kasvukausi on pidempi kuin Pohjois-Suomessa. Siksi Etelä-Suomessa pystytään viljelemään enemmän erilaisia kasveja. Ja siellä sijaitseekin suurin osa maatiloista, joissa viljellään maata.
Lehmiä kasvatetaan erityisen paljon Pohjois-Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa. Suurin osa sikatiloista sijaitsee Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla eli Länsi-Suomessa. Varsinais-Suomessa, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa kasvatetaan paljon broilereita. Varsinais-Suomessa tuotetaan myös paljon kananmunia.
Ohra ja kaura ovat tärkeimmät viljakasvit
Ohran ja kauran jälkeen seuraavaksi eniten Suomessa viljellään vehnää ja ruista. Näistä kaikista saadaan esimerkiksi jauhoja, joista voidaan valmistaa leipää. Viljakasveista voidaan valmistaa myös muita tuotteita, esimerkiksi vehnästä voidaan tehdä makaronia.
Maatiloilla viljellään myös muita kasveja. Monilla maatiloilla viljellään usein myös perunaa ja esimerkiksi porkkanaa tai lanttua. Pelloilla kasvatetaan myös rypsiä ja rapsia, joista tehdään ruokaöljyä. Suomessa viljellään myös sokerijuurikasta, josta tehdään sokeria. Härkäpavusta voidaan tehdä vaikka lihaa muistuttavaa kasviproteiinia.
Jotkut maatilat ovat erikoistuneet viljelemään kasvihuoneissa kurkkuja, salaatteja ja tomaatteja. Lisäksi on vielä marjatiloja, jotka tuottavat esimerkiksi mansikoita.
Pelloilla ei myöskään kasvateta ruokaa vain ihmisille. Erilaisia rehukasveja kasvatetaan eläinten ruoaksi.
Mitä on luomu?
Kaupoissa on ruokatuotteita, joissa lukee luomu. Luomu tarkoittaa esimerkiksi, että kasvit on viljelty luonnonmukaisesti. Tällöin pelloilla ei ole käytetty kemiallisia ravinteita eikä torjunta-aineita.
Liha, maito tai kananmunat voivat myös olla luomua. Luomutiloilla eläimet esimerkiksi pääsevät liikkumaan vapaasti.
Luomu-tuotteiden suosio on kasvanut. Suomessa viljellään luomua noin 4900 tilalla.