Libyan tulvissa tuhansia kuolleita

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: AFP / Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.09.2023

Libyan tulvissa on kuollut tuhansia ihmisiä. Kansainvälisen Punaisen Risti kertoo, että yli 10 000 ihmistä on kateissa.

Daniel-myrsky iski Libyan itärannikolle viime sunnuntaina. Myrsky aiheutti rankkasateita, jotka rikkoivat patoja. Padoista vuotanut vesi aiheutti suuria tuhoja kaupungeissa.

Tulvissa on kuollut monta tuhatta ihmistä. Kansainvälisen Punaisen Ristin mukaan tulvissa on voinut kuolla jopa 20 000 ihmistä. Tuhannet ihmiset ovat menettäneet kotinsa.

Tulvat ovat aiheuttaneet vakavaa vahinkoa erityisesti Dernan kaupunkiin. Derna on Libyan itärannikolla. Mediayhtiö al-Jazeera kertoo, että Derna on eristyksissä ja kaupungin netti- ja puhelinyhteydet ovat poikki.

Daniel-myrsky on aiheuttanut tuhoa tällä viikolla myös Kreikassa.

Turkki lähetti Libyaan apua tiistaina. Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan sanoo, että Turkki lähettää Libyaan pelastusalan henkilöitä, pelastusajoneuvoja, sadevarusteita, telttoja ja ruoka- ja hygieniatarvikkeita. Myös Suomi lähettää apua Libyaan. Suomi lähettää Libyaan telttoja, huopia, makuualustoja ja vesikanistereita.

Kuvassa on Benghazin kaupunki 11. syyskuuta. Kuvassa näkyy rannikkotie, joka romahti tulvassa. Tulvan aiheutti Daniel-myrsky

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)