Iranilaiset kotiutuivat Suomeen

Teksti: Kaisa Kaatra
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 25.05.2023

Iranilainen kuvajournalisti Adel Rezapour kuvasi Selkosanomiin iranilaisia ihmisiä, jotka ovat muuttaneet Suomeen. Adel Rezapour muutti Suomeen perheensä kanssa neljä vuotta sitten.

Arshia Rezapour on 19-vuotias opiskelija. Hän tuli perheensä luokse Suomeen kaksi vuotta sitten. Nyt hän asuu itsenäisesti ja opiskelee Eiran aikuislukion peruskoulussa. Arshia pelasi Iranissa jalkapalloa, mutta Suomessa sen harrastaminen on liian kallista.
Saeid ja Freshteh Shekarak Ghashghaie eivät ole nähneet kotimaataan Irania 37 vuoteen. Suomi on heille nykyään toinen kotimaa. Heillä on kaksi aikuista lasta ja oma ravintola Suomessa. Freshteh kaipaa Iranista kaikkea: kulttuuria, kieltä ja ilmastoa. Hän muistelee vapaapäiviä Iranissa, kun hän oli nuori. Silloin naisilla oli tasa-arvo ja vapaus.
Parmin Mori on Parvinin tytär. Hän on 10-vuotias koululainen. Parmin puhuu sujuvasti kolmea kieltä, suomea, englantia ja farsia. Hän harrastaa voimistelua ja tykkää rumpujen soitosta.
Adel Rezapour on iranilainen kuvajournalisti. Adel työskenteli Iranissa IRNA-uutistoimiston Ahwazin toimistossa ja Nor Khozestan -sanomalehdessä. Adel on asunut Suomessa neljä vuotta perheensä kanssa ja hänellä on jo paljon suomalaisia ystäviä. Adel toivoo, että hän voi vielä joskus palata Iraniin, kun Iran on vapaa. Adel on kieliharjoittelussa Selkosanomissa. Hän kuvasi tämän jutun henkilökuvat.

Yksi kommentti artikkeliin ”Iranilaiset kotiutuivat Suomeen”

  1. Se on tosi hyvä teksti, koska he ovat asunut hyvin Suomessa, se on tosi hauska kuulle. Suomessa on paljon erilaisia ihmisiä erilaisia määstä.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)