Olkiluodon ydinvoimalan uusi reaktori tuottaa nyt sähköä täydellä teholla. Reaktorin piti valmistua jo 14 vuotta sitten. Rakennustyöt olivat vaikeat. Olkiluoto 3 on uudenlainen ydinreaktori, samanlaisia ei ole vielä käytössä muualla.
Maailman kallein rakennus
Olkiluoto 3 on maailman kallein rakennus. Olkiluodon ydinvoimalan omistaja Teollisuuden Voima maksoi rakentamisesta 5,8 miljardia euroa. Reaktori tuottaa sähköä 60 vuotta.
Kolmosreaktori on tärkeä Suomelle. Reaktori tuottaa 14 prosenttia kaikesta sähköstä, jota Suomessa tarvitaan. Tämä riittää 750 000 omakotitalon ja viiden miljoonan kerrostaloasunnon lämmitykseen.
Uuden ydinreaktorin valmistuminen vaikuttaa myös sähkön hintaan. Luultavasti sähkön hinta ei vaihtele ensi talvena yhtä paljon kuin viime talvena.
Suomessa on nyt viisi ydinreaktoria
Olkiluoto 3 on Suomen viides ydinreaktori. Olkiluodon ydinvoimalassa on kolme reaktoria. Loviisan voimalassa on kaksi ydinreaktoria. Suomen kolmas ydinvoimala piti rakentaa Pyhäjoelle. Voimalan taustalla oli Venäjän valtion omistama yhtiö. Ydinvoimalan rakentaminen peruttiin vuonna 2022, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
Suomeen tarvitaan tulevaisuudessa lisää ydinvoimaa. Yksi mahdollisuus on, että Suomeen rakennetaan nykyistä pienempiä voimaloita. Ydinvoima on päästötön tapa tuottaa energiaa, mutta ydinvoiman tuotannossa on myös suuria vaaroja. Ydinvoima tuottaa vaarallista ydinjätettä. Jäte täytyy varastoida maan alle sadaksi vuodeksi.
Suomi voi olla vain ylpeä. Pörssienergian hinnat todistavat sen!