Lainaa auto kirjastosta

Teksti: Betty Marschan, lähteet turku.fi, Yle, Toyota
Kuva: Lehtikuva / Julio Giuseppi
Uutinen julkaistu: 11.05.2023

Kirjastossa on paljon kirjoja. Turussa kirjastosta voi lainata myös auton. Missään muualla maailmassa kirjastosta ei voi lainata autoa.

Turun kaupunginkirjasto kokeilee jotain täysin uutta. Kirjastosta voi nyt lainata auton.

– Olemme maailman ensimmäinen kirjasto, josta voi lainata sähköauton. Me Turussa testaamme mielellämme uusia asioita, sanoo Rebekka Pilppula Turun kaupunginkirjastosta.

Laina-auto on sähköauto. Sen malli on Toyota bZ4X.

– Olemme hyvin iloisia, kun voimme tehdä yhteistyötä kaupunginkirjaston kanssa. Näin voimme löytää uusia tapoja auttaa ihmisiä, sanoo Mikko Kekäläinen. Hän on Toyota Auto Finlandin johtaja.

Kolmen viikon kokeilujakso

Tällä hetkellä Turun kaupunginkirjasto testaa sähköauton lainaamista. Kirjasto haluaa tietää, onko autojen lainaaminen hyvä idea. Kokeilujakso kestää kolme viikkoa. Se alkaa 8. toukokuuta ja loppuu 28. toukokuuta. Auto on jo varattu niin, että vapaita laina-aikoja ei enää ole.

Auton voi lainata korkeintaan kuudeksi tunniksi. Sitä ei kuitenkaan voi lainata yöksi. Auton lainaajan täytyy olla yli 18-vuotias ja hänellä täytyy olla ajokortti. Lainaajalla täytyy olla myös kirjastokortti.

Turun kaupunginkirjaston lainattava sähköauto on Toyota-merkkinen. Sen malli on bZ4X.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)