Sota-asiantuntijat uskovat, että Ukraina tekee pian suuren vastahyökkäyksen. Ukrainan uskotaan hyökkäävän Venäjän valtaamille alueille Ukrainassa. Ukraina haluaa vallata takaisin Ukrainan omat alueet, jotka Venäjä on valloittanut Ukrainalta.
Ukrainan hyökkäykseen osallistuu jopa 40 000 sotilasta. Ukraina yrittää hyökätä ehkä Zaporižžjan ja Hersonin alueilla. Ukraina voi yrittää myös vallata Krimin niemimaan.
Myös Venäjä on valmistautunut Ukrainan hyökkäykseen. Venäjä on rakentanut suuria esteitä Ukrainan hyökkäyksen varalle. Uutistoimisto Reutersin satelliittikuvista näkyy, että Venäjä on kaivanut suuria juoksuhautoja ja linnoituksia esimerkiksi Brjanskin, Kurskin ja Belgorodin ja Zaporižžjan alueille.
Suomi on antanut melkein miljardi euroa
Ukraina on saanut kevään aikana paljon sotilaallista apua länsimailta. Suomi on myöntänyt Ukrainalle lisää apua 78 miljoonan euron arvosta. Suomi lähettää Ukrainaan esimerkiksi puolustustarvikkeita. Suomi on lähettänyt Ukrainalle sotilaallista apua melkein miljardi euroa.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoo, että Ukraina tarvitsee lisää hävittäjälentokoneita. Zelenskyin mukaan hävittäjät ovat tärkeitä, kun Ukraina tekee vastahyökkäyksen.
Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg sanoo, että Ukraina on saanut melkein kaiken aseellisen avun länsimailta, mitä sille on luvattu. Stoltenbergin mukaan Ukraina on nyt valmis hyökkäykseen. Tulevaisuudesta päättävät ukrainalaiset.
Vastahyökkäys vaikuttaa sodan kulkuun
Ukrainan vastahyökkäys on tärkeä koko sodan kannalta. Asiantuntijat uskovat, että hyökkäys voi ratkaista koko sodan ja vaikuttaa siihen, mitä sodan jälkeen tapahtuu. Ukraina haluaa saada takaisin alueet ja rajat, mitkä sillä oli Venäjän kanssa ennen vuotta 2014. Venäjä valtasi Ukrainalta Krimin vuonna 2014.
Yhdysvaltojen mukaan Ukrainassa on kuollut viimeisen puolen vuoden aikana 20 000 venäläistä sotilasta. Haavoittuneita on jopa 80 000. Ukrainalaisia sotilaita on kuollut 10 000. Yhdysvaltojen tietojen mukaan Ukrainassa sodassa on kuollut ja haavoittunut pahasti 200 000 venäläistä. Sodassa on kuollut noin 100 000 ukrainalaista. Kuolleiden sotilaiden määrät eivät ole tarkkoja eivätkä ne perustu tilastotietoihin.