Venäjä otti haltuun Fortumin omaisuuden

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa
Uutinen julkaistu: 02.05.2023

Venäjä on ottanut haltuun omaisuuden, joka Fortumilla on Venäjällä. Venäjän presidentti Vladimir Putin allekirjoitti päätöksen asiasta viime viikolla.

Fortum on pahoissa vaikeuksissa Venäjällä. Venäjä on ottanut haltuun Fortumin koko omaisuuden Venäjällä.

Venäjän presidentti Vladimir Putin allekirjoitti viikko sitten tiistaina lain, jonka perusteella Venäjän valtio voi ottaa haltuun ulkomaista omaisuutta. Putinin laki on vastatoimi sille, että Venäjän omaisuutta on takavarikoitu ulkomailla.

Venäjän mukaan Fortum ei menetä omaisuuttaan, vaan tilanne on väliaikainen. Fortum ei kuitenkaan saa enää päättää siitä, miten se toimii Venäjällä. Venäjä vaihtoi myös Fortumin Venäjän liiketoimien toimitusjohtajan.

Fortumilla on omaisuutta Venäjällä 1,7 miljardin euron arvosta. Fortumilla on Venäjällä seitsemän suurta voimalaa. Fortumin oli tarkoitus lähteä pois Venäjältä. Syynä on se, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Kukaan Fortumissa ei tiedä, mitä yhtiön liiketoiminnalle Venäjällä tapahtuu. Fortumin omistaa Suomen valtio.

Elinkeinoelämän keskusliiton eli EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo, että Venäjä aiheuttaa vaikeuksia itselleen.

– Venäjän on vaikea saada maahan ulkomaisia yrityksiä tulevaisuudessa. Venäjän talous jää jälkeen muusta maailmasta. Venäjän teknologia ei kehity samaan tahtiin kuin muualla, Jyri Häkämies sanoo.

Kuvassa on Fortumin voimala Njaganissa Siperiassa. Voimala tuottaa maakaasusta sähköä. Kuva on vuodelta 2013. Kuva: Lehtikuva / Martti Kainulainen

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)