Hallituksen muodostaja Petteri Orpo aloittaa hallitusneuvottelut Säätytalossa vapun jälkeen tiistaina. Neuvotteluissa ovat mukana kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.
Hallitusneuvotteluissa mukana olevat puolueet ovat porvaripuolueita. Suomeen on syntymässä oikeistohallitus. Jos neuvottelut onnistuvat, Petteri Orposta tulee pääministeri.
Petteri Orpon mukaan hallitusneuvotteluiden tärkein asia on Suomen taloudellinen tilanne. Orpo myöntää, että puolueiden välillä on näkemyseroja. Orpo kuitenkin uskoo, että hallitusohjelma saadaan kokoon.
– Uskon, että pystymme neuvottelemaan muiden puolueiden kanssa käytännöllisesti. Kokonaisuus ratkaisee, eivät yksittäiset asiat.
Kokoomuksen, perussuomalaisten ja RKP:n välillä on suuria näkemyseroja, jotka koskevat esimerkiksi maahanmuuttoa. Myös EU-asioissa, ilmastokysymyksissä ja ympäristönsuojelussa on paljon erilaisia näkemyksiä.
Petteri Orpon tavoitteena on, että Suomessa on kesäkuussa uusi hallitus.
SDP, keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja Liike Nyt eivät ole mukana hallitusneuvotteluissa. Nämä puolueet jäävät ehkä oppositioon eli ne eivät ole hallituksessa.
En tiedä mitä sanoa, en ollut täällä ennen, kun oikeistopuolueet olivat hallituksessa. Toivon, että kaikki on hyvin. Suomi tavoittelee parasta ja pysyy aina maiden kärjessä