Pölyttäjien määrä on vähentynyt

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 19.05.2023

Useat kasvit lisääntyvät hyönteisten avulla. Hyönteiset pölyttävät kasveja siirtämällä siitepölyä kasvista toiseen.

Hyönteispölyttäjiin kuuluvat esimerkiksi kimalaiset, mehiläiset, kärpäset ja monet muut hyönteiset.

Ympäristö vaikuttaa pölyttäjiin

Tutkimusten mukaan pölyttäjien määrä maapallolla on huolestuttavasti vähentynyt. Esimerkiksi ympäristön muuttuminen on vaikuttanut haitallisesti pölyttäjiin.

Pölyttäjät tarvitsevat kasveja, joista ne saavat mettä ja siitepölyä. Kun niityt, kedot ja metsät ovat viime vuosina vähentyneet, pölyttäjien on vaikeampi löytää ruokaa.

Pölyttäjät ovat tärkeitä meille kaikille

Hyönteiset vaikuttavat myös ruuan tuottamiseen. Pölytys parantaa esimerkiksi hedelmien ja vihannesten laatua ja lisää satoa.

Ruuan kasvattaminen maapallolla riippuu paljon pölyttäjistä. Esimerkiksi kahvipensaiden satomäärät ovat suurempia, jos hyönteiset pääsevät niitä pölyttämään.

Näin autat pölyttäjiä

Ympäristöä suojelemalla autamme myös pölyttäjiä. Pölyttäjät viihtyvät monimuotoisessa luonnossa, jossa on paljon erilaisia kasveja ja eläimiä.

Valitse pihalle tai parvekkeelle värikkäitä kukkia ja tuoksuvia yrttejä. Käytä tuholaisten torjuntaan ja lannoittamiseen luonnonmukaisia aineita.

Lisäksi voit tarjota pölyttäjille suojaa hyönteishotellin avulla. Valmiita hyönteishotelleja myydään esimerkiksi rautakaupoissa ja puutarhamyymälöissä.

Hotellin voi tehdä myös itse, helppo ohje löytyy esimerkiksi sivulta Helppo hyönteishotelli | Martat Hyönteishotellin voi laittaa pihalle tai parvekkeelle.

Tunnistatko nämä pölyttäjät?

Raidallinen kukkakärpänen muistuttaa jonkin verran ampiaista. Se on kuitenkin täysin vaaraton, koska se ei pistä.
Kukkien siitepöly tarttuu hyvin kimalaisen turkkiin. Kimalaiset ovat liikkeellä jo varhain keväällä. Kukkivista pajuista, leskenlehdistä ja krookuksista pölyttäjät saavat tärkeää ravintoa, kun muuta ei vielä ole.
Mehiläinen imee mettä mäkimeiramin kukasta. Tuoksuvat yrtit houkuttelevat pölyttäjiä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Pölyttäjien määrä on vähentynyt”

  1. Olen tehnyt huomion, että pörriäisiä todella vähän Pieksämäellä. Aikaisempina keväinä voikukat ovat houkutelleet kimalaisia aika paljon, mutta nyt ei samanlaista vilskettä näy. Yhden kimalaisen olen pihallani nähnyt.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)