Kaksi nuorta suomalaista voitti kultaa painin EM-kisoissa alle 23-vuotiaiden luokassa. Painin EM-kisat järjestettiin Romaniassa maaliskuussa.
Tino Ojala voitti kultaa 63-kiloisten sarjassa ja Jonni Sarkkinen voitti kultaa 82-kiloisten sarjassa. Tino Ojala on 21-vuotias ja Jonni Sarkkinen 20-vuotias.
Painiliiton toiminnanjohtaja Pasi Sarkkinen on erittäin tyytyväinen Ojala ja Sarkkisen menestykseen.
– Molempien tulos on loistava. Sarkkinen on pärjännyt melko hyvin aiemmissa kilpailuissa. On todella hienoa, että hän voitti.
– Ojalan kulta oli mahtava yllätys. Ojala ei ole aiemmin pärjännyt niin hyvin suurissa kilpailuissa. Siksi hänen voittonsa oli nyt erityisen hieno asia. Viimeksi Suomi voitti kaksi EM-kultaa vuonna 1969 eli yli 50 vuotta sitten.
Paini on ollut suosittu urheilulaji Suomessa kauan. Pasi Sarkkinen on itse paininut siitä asti, kun hän oli kuusivuotias.
– Suomessa on ollut taitavia painijoita 1900-luvun alusta asti. Suomen ensimmäinen olympiavoittaja Verner Weckman voitti olympiakultaa painissa jo vuonna 1906. Suomen painiliitto on melkein 120 vuotta vanha.
MM-kisat järjestetään syksyllä Suomessa
Tino Ojalan ja Jonni Sarkkisen seuraavat suuret kisat ovat alle 23-vuotiaiden MM-kisat syksyllä. MM-kisat järjestetään Tampereella. Suomalaiset painijat saavat vastaansa monia taitavia painijoita.
Pahimmat vastustajat tulevat Turkista, Georgiasta, Armeniasta, Azerbaidžanista, Unkarista, Ukrainasta, Iranista ja Japanista.
