Suosituimmat nimet ovat Olivia ja Leo

Teksti: Betty Marschan, lähde Digi- ja väestövirasto
Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa
Uutinen julkaistu: 20.04.2023

Suomen suosituimmista etunimistä julkaistiin lista. Siinä listataan suosituimmat nimet niille lapsille, jotka syntyivät Suomessa vuonna 2022.

Olivia, Aino ja Aada olivat suosittuja tyttöjen nimiä vuonna 2022. Suosittuja poikien nimiä olivat esimerkiksi Leo, Väinö ja Eino. Ruotsinkielisten lasten suosituimmat nimet olivat Saga ja Oliver.

– Suosituimmat nimet eivät ole muuttuneet paljoa viime vuosina. Perinteiset nimet ovat edelleen suosittuja, kertoo Noora Riskilä. Hän on Digi- ja väestötietoviraston erityisasiantuntija.

Joka vuosi kerätään tilastoihin tietoa siitä, mitkä nimet ovat olleet suosittuja Suomessa. Tilastoista näkyy, mitkä ovat olleet suosittuja nimiä suomen- ja ruotsinkielisissä perheissä. Tilastoista näkyy myös, mitkä ovat olleet suosittuja nimiä perheissä, joissa äidinkieli on jokin muu kuin suomi tai ruotsi.

Suomessa nimitilastoja ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.

Olivia ja Leo ovat suosituimmat nimet

Suomenkielisissä perheissä lasten suosituin tytön nimi oli Olivia. Myös Aino, Aada, Lilja ja Eevi olivat suosittuja tytön nimiä. Suosituin pojan nimi oli Leo. Muita suosittuja pojan nimiä olivat Väinö, Eino, Oliver ja Elias.

Suomessa puhutaan myös monia muita kieliä kuin suomea ja ruotsia. Jotain muuta kieltä puhuvissa perheissä suosituimpia tytön nimiä olivat Sofia, Maria, Olivia, Eva ja Emilia. Suosituimpia pojan nimiä olivat Adam, Elias, Muhammad, Mark ja Leo.

Suomessa syntyi noin 46 000 lasta vuonna 2022. Suurin osa lapsista sai kaksi tai kolme etunimeä. Suomessa lapselle voi antaa enintään neljä etunimeä.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)