Suomen Nato-jäsenyys varmistui eilen, kun Turkin parlamentti hyväksyi Suomen jäsenyyden. Turkin parlamentti hyväksyi Suomen jäsenyyden yksimielisesti. 276 kansanedustajaa äänesti Suomen jäsenyyden puolesta, kukaan ei äänestänyt jäsenyyttä vastaan.
Turkin presidentin Recep Tayyip Erdoğanin täytyy vielä vahvistaa Turkin parlamentin päätös.
Suomen presidentti Sauli Niinistö kiitti Naton jäsenmaita heti sen jälkeen, kun Turkin parlamentti hyväksyi Suomen jäsenyyden.
– Kiitän kaikkia 30 Naton jäsenmaata luottamuksesta ja tuesta. Suomesta tulee hyvä Naton jäsenmaa, presidentti Niinistö kirjoitti viestipalvelu Twitterissä.
Presidentti Niinistö muistutti myös Ruotsista. Turkki ja Unkari eivät ole vielä hyväksyneet Ruotsin jäsenyyttä Natossa.
– Odotamme Suomessa, että saamme Ruotsin Naton jäseneksi mahdollisimman pian.
Suomen pääministeri Sanna Marin kirjoitti Twitterissä kiitoksensa muille Nato-maille.
– Kiitos kaikille tuesta, jonka annoitte Suomelle. Puolustamme puolustusliitto Natossa toisiamme.
Myös Viron pääministeri Kaja Kallas onnitteli Suomea.
– Rakas Suomi, tervetuloa Natoon! Turvallisuus vaatii yhteistyötä. Jatkamme yhteistyön tekemistä yhteisen turvallisuuden puolesta, Kaja Kallas kirjoitti Twitterissä suomeksi.
Natossa on 30 jäsenmaata. Turkki ja Unkari olivat viimeiset Nato-maat, jotka hyväksyivät Suomen jäsenyyden. Unkari hyväksyi Suomen jäsenyyden maanantaina.
Suomi haki puolustusliitto Naton jäseneksi vuosi sitten toukokuussa.
