Anni Blomqvist oli ahvenanmaalainen kirjailija, joka eli 1900-luvulla. Hän kirjoitti monia kirjoja siitä, millaista elämä oli Ahvenanmaalla ennen vanhaan. Anni Blomqvistin tunnetuin kirja kertoo Myrskyluodon Maijasta ja tämän elämästä Ahvenanmaan saaristossa. Nyt Myrskyluodon Maijasta tehdään elokuva.
Suurin osa elokuvasta kuvataan Ahvenanmaalla. Helmikuussa kuvattiin elokuvan talvikohtaukset. Maassa ei ollut tarpeeksi lunta, joten kuvausryhmän täytyi käyttää tekolunta.
Elokuvaa kuvataan keväällä myös Turussa ja Helsingissä. Kesällä 2023 kuvausryhmä palaa Ahvenanmaalle ja jatkaa elokuvan kuvaamista siellä.
Elokuvan tekeminen maksaa paljon
Uuden elokuvan ohjaa Tiina Lymi. Hän on näyttelijä, kirjailija ja ohjaaja. Myrskyluodon Maijassa päähenkilöitä näyttelevät ruotsalaiset näyttelijät Amanda Jansson ja Linus Troedsson.
Elokuva on melko kallis sijoitus. Elokuvan tekeminen maksaa yli 4 miljoonaa euroa. Myrskyluodon Maija on Suomen kaikkien aikojen suurin ruotsinkielinen elokuvatuotanto.
Blomqvist kirjoitti elämästä Ahvenanmaalla
Myrskyluodon Maija ei ole oikea ihminen, mutta monet kirjojen tapahtumat tapahtuivat oikeasti Anni Blomqvistin elämässä.
Myrskyluodon Maija -kirjasarjassa on kuusi kirjaa. Blomqvist kirjoitti kirjat vuosien 1966 ja 1973 välillä. Blomqvist on kertonut, että hän ajatteli isänsä tätiä, kun hän kirjoitti kirjoja Maijasta.
Myrskyluodon Maijasta on aiemmin tehty tv-sarja. Tv-sarja tehtiin 50 vuotta sitten. Se oli hyvin suosittu Suomessa. Tv-sarjan ohjasi Åke Lindman. Musiikin sarjaan teki Lasse Mårtenson.