Kari Kettinen myy Turun kauppatorilla vihanneksia, juureksia ja perunoita. Pieni pakkanen ei miestä haittaa.
– Aina vähän palelen, vaikka osaan pukeutua lämpimästi ja kojussa on lämpöpattereita. Jos pakkasta on yli 10 astetta, jään kotiin. Potut paleltuvat pakkasella.
– Monet asiakkaat ovat vanhoja tuttuja. Vaihdamme säännöllisesti kuulumiset. Erityisesti vanhemmat ihmiset pitävät siitä, kun torilla voi jutella myyjien kanssa. Talven puheenaiheita ovat Ukrainan sota, sähkön hinta ja talousasiat.
Tuotteet omalta tilalta
Kettinen viljelee itse tuotteet, joita hän myy. Hänellä on maatila Turun lähellä Vahdolla. Samaa tilaa ovat viljelleet jo hänen isovanhempansa.
– Olen osittain jo eläkkeellä. En ole kuitenkaan malttanut luopua vielä kokonaan maanviljelystä, enkä halua lähteä pois torilta.
Maanviljely on muuttunut vuosien varrella. Monet pientilat ovat lopettaneet, ja maatilat ovat yhä suurempia. Isojen maatilojen hoitamisessa on niin paljon työtä, että viljelijöillä ei ole enää aikaa tulla torille myymään.
– Täällä Turun kauppatorilla on nykyään paljon vähemmän maalaisia kuin ennen, Kettinen sanoo.
Turun tori on nähtävyys
Varsinkin kesällä kauppatorilla käy paljon matkailijoita. Vilkas tori on keskeinen osa Turun kaupunkia. Turku tarkoittikin alun perin toria tai kauppapaikkaa. Torilla tapaa tietenkin myös aitoja turkulaisia.
– Turkulaiset ovat turkulaisia. Eivät he välttämättä ole helppoja ihmisiä, mutta kyllä niiden kanssa juttuun tulee, Kettinen miettii.
Ainakin ensi kesänä Kettisen löytää vielä torilta.
