Linja-autoliikenteen lakko alkoi aikaisin keskiviikkona. Lakossa ovat bussinkuljettajat. Kuljettajat haluavat paremmat työolot ja lisää palkkaa. Bussinkuljettajat haluavat muutoksia esimerkiksi työaikaan. Kuljettajien mukaan heillä on niin kiire, että he eivät ehdi käydä vessassa tai levätä.
Bussilakko vaikuttaa monien ihmisten liikkumiseen erityisesti kaupungeissa. Lakko vaikuttaa pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa, Oulussa, Rovaniemellä, Kuopiossa, Joensuussa, Lahdessa, Jyväskylässä, Kotkassa ja Porvoossa.
Lakkoon osallistuu kaikkiaan 17 linja-autoliikenteen yritystä 13 eri kaupungissa. Esimerkiksi Helsingin seudulla suurin osa bussivuoroista ei kulje. Metrot, lähijunat ja raitiovaunut kulkevat tavalliseen tapaan pääkaupunkiseudulla. Lakko vaikuttaa myös Onnibusin bussivuoroihin.
Linja-autoliikenteen lakko kestää ensi viikon perjantaihin asti, jos riitaa ei sovita sitä ennen.
Sovittelija Jukka Ahtela jatkaa riidan sovittelua tänään.
Mielestäni he ansaitsevat suuremman palkan ja paremman työaikataulun .