AKT:n lakko alkoi satamissa keskiviikkoaamuna. Sen jälkeen rahtilaivoja ei ole lastattu tai purettu. Suomen vienti ja tuonti ovat pysähtyneet. Pysähdys aiheuttaa joka päivä 400 miljoonan euron tappiot. Lakko vaikuttaa siis myös Suomen talouteen.
AKT:n lakko johtuu siitä, että työntekijöiden ja työnantajan palkkaneuvotteluissa ei ole löytynyt sopua. Työntekijät haluavat lisää palkkaa. Lakossa on 9 000 työntekijää.
Vientialojen teknologiajärjestö Teknologiateollisuus on pettynyt siitä, että AKT aloitti lakon. Teknologiateollisuuden muilla aloilla on sopimus. AKT:n lakko vaikeuttaa alan toimintaa.
Satamien ahtaajien työriitaa sovitellaan tänään perjantaina.
Lakolla on vaikutuksia moneen asiaan
Auto- ja kuljetusalan lakko vaikuttaa myös moneen muuhun asiaan. Koska rahtilaivojen lastia ei pureta, lakko näkyy myös kaupoissa. Joissakin kaupoissa hyllyt voivat olla tyhjiä. Ulkomailta tuotavat hedelmät ja vihannekset voivat loppua.
Myös Postialan unioni eli PAU on lakossa. Posti aloitti tukilakon torstaina. Postin ja pakettien kulku hidastuu tästä syystä. Postin lastaajat ovat lakossa ensi tiistaihin saakka, jos AKT:n lakko ei lopu ennen sitä.
Helsingin seudulla myös jätteiden kuljetus on hidasta. Tästä syystä jäteastiat täyttyvät.
Se on tärkeä työntekijät että lisää palkka koska vuokra sähkö ruokaa kaikki
hinnat on nousut myös ei tarpeeksi palkka.
Koittakaa päästä sopuun älkää riidelkö