Kissakahvilassa on rauhallinen tunnelma

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Ilari Välimäki
Uutinen julkaistu: 22.02.2023

Kissakahvilassa voi käydä kahvilla ja tavata kissoja.

Piki-Nelli tarkkailee tilannetta.

Tamperelaisessa kahvilassa kissa nukkuu makeasti päiväunilla. Vähän matkan päässä toinen kissa on juuri herännyt ja kävelee asiakkaan luo siliteltäväksi. Pari kissaa on hiipinyt valokuvaajan kameralaukkuun.

Kahvila Purnauskis on kissakahvila. Siellä asuu kahdeksan kissaa. Asiakkaat saavat silittää ja rapsuttaa kissoja.

Katri Kekäläinen ja Jiri Tonteri ihastelevät nukkuvaa Nöpöä.

Myös hämeenlinnalainen Katri Kekäläinen on tullut kahvilaan kahville ja kissoja tapaamaan.

– Kissoissa on jotain hyvin rauhoittavaa. Niiden puuhia on oikein mukavaa seurata, hän kertoo. Kissat liikkuvat kahvilassa aivan vapaasti. Ne tulevat ihmisten luo silloin, kun ne itse tahtovat.

– Kissat ovat aika itsenäisiä eläimiä. Mutta kyllä ne kaipaavat myös ihmisten seuraa ja pitävät hellimisestä, Katri huomauttaa. Myös hänen vanhempiensa kotona on kissa.

Kahvila Purnauskis on perustettu vuonna 2014. Se on Suomen vanhin kissakahvila. Myös Helsingissä on oma kissakahvila nimeltä Helkatti.

Tampereen kissakahvilan kissat ovat kuuluisia. Ne on valittu jo parikin kertaa paikallislehden äänestyksessä vuoden tamperelaisiksi.

Kissakahvilaan voi varata myös yöpymisen. Kissakahvilan henkilökunta ei kuitenkaan lupaa, että tällöin saa nukuttua hyvin. Kun kissat nukkuvat paljon päivällä, ne leikkivät usein yöllä.

Eläinkahviloissa voi tutustua eläimiin

Kissakahvila on hyvä paikka tutustua kissoihin. Kahvilassa voi tutustua eläimiin, jos ei omista omaa lemmikkiä.

Tampereella on toiminut myös pupukahvila. Maaseudun kesäkahviloissa voi tavata myös esimerkiksi kanoja tai vaikkapa alpakoita. Kotieläimet ovat tällöin toki ulkotiloissa.

Zalama nukkuu mielellään kippurassa.

Kissat pitivät hiiret kurissa

Kissan ja ihmisen yhteiselämä alkoi jo kauan sitten. Kun ihmiset olivat keksineet maanviljelyn, he alkoivat kesyttää villikissoja. Kissojen tehtävänä oli pyydystää hiiriä ja rottia. Kissat varjelivat, että jyrsijät eivät syöneet varastoista kallisarvoista viljaa.

Muinaisessa Egyptissä kissa oli erittäin arvostettu eläin. Egyptissä oli jopa oma kissajumala, Bast. Sen ajateltiin suojelevan raskaana olevia naisia. Se oli myös musiikin, tanssin ja nautintojen jumalatar.

Myös Suomessa maatiloilla oli ennen vanhaan yleisesti kissoja. Navettakissat pitävät hiiret pois navetoista.

Kaupungissa kissat ovat Suomessa lemmikkieläimiä. Ne saavat viettää kissanpäiviä eli ottaa rennosti.

Kehris katsoo suoraan kameraan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)