Niinistö vieraili Ukrainassa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.01.2023

Presidentti Sauli Niinistö vieraili tiistaina Ukrainassa. Niinistö tapasi Kiovassa Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin.

Presidentit Niinistö ja Zelenskyi keskustelivat Suomen tuesta Ukrainalle. Ukrainan presidentti Zelenskyi kiitti Suomea ja suomalaisia tuesta. Zelenskyin mukaan ukrainalaiset ovat kiitollisia siitä, että Suomi on ottanut vastaan pakolaisia Ukrainasta.

Presidentit keskustelivat myös Leopard-panssarivaunuista. Zelenskyi on toivonut useaan kertaan, että länsimaat antaisivat Ukrainalle taistelupanssarivaunuja. Ukraina tarvitsee panssarivaunuja, jotta se voi jatkaa taistelua Venäjää vastaan.

Volodymyr Zelenskyi sanoi Niinistölle, että Ukraina taistelee koko Euroopan puolesta.

– Ukrainan voitto on jokaisen sellaisen maan voitto, joka haluaa rauhaa, Zelenskyi sanoi.

Presidentti Niinistö vieraili aamupäivällä Borodjankassa ja Butshassa. Kaupungit sijaitsevat Kiovan lähellä. Niinistö näki näissä kaupungeissa sodan tuhoja. Niinistö sanoi myöhemmin lehdistötilaisuudessa, että tuhot kertovat hyökkääjän eli Venäjän julmuudesta.

– Tämä ei kerro minulle mitään uutta Venäjästä.

Niinistö tapasi päivällä ukrainalaisia sotilaita. Sotilaat antoivat Niinistölle ikonin, joka on valmistettu venäläisen ammuslaatikon puisesta kannesta. Ikonin sanoma on ei sotaa, vaan rauha, rakkaus ja Jumala. Ikoni on ortodoksisen kirkkotaiteen kuva, joka esittää pyhimystä.

Presidentti Sauli Niinistön vierailu Ukrainassa oli ensimmäinen sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Venäjä aloitti sodan Ukrainaa vastaan 24. helmikuuta 2022. Presidentti Niinistön vierailu oli yllätys. Vierailusta ei kerrottu etukäteen julkisuudessa, jotta turvallisuus saatiin säilytettyä.

Presidentti Sauli Niinistö tutustui sodan tuhoihin Borodjankassa. Borodjanka sijaitsee Kiovan lähellä. Venäläiset joukot poistuivat Borodjankasta vuosi sitten keväällä. Borodjankan kerrostalot ovat edelleen tuhoutuneet. Taloissa on paljon ammusten jälkiä.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)