Sähkön hinta on noussut niin kalliiksi, että monet ihmiset eivät pysty maksamaan sähkölaskuaan. Tästä syystä hallitus on päättänyt tukitoimista, joilla autetaan ihmisiä.
Pääministeri Sanna Marin sanoi tiistaina, että hallitus suunnittelee kertakorvausta. Jokainen koti saa kertakorvauksen kalliista sähköstä. Korvaus näkyy sähkölaskussa. Korvaus pienentää laskun loppusummaa. Kertakorvaus koskee tavallisten kotitalouksien lisäksi ehkä myös maatalousyrittäjiä.
Kertakorvaus maksetaan aikaisintaan maaliskuussa. Korvaus perustuu marras- ja joulukuun sähkölaskuihin. Kertakorvaus on ehkä 50–80 prosenttia sähkölaskusta. Korvaus kuuluu kaikille kotitalouksille. Korvauksessa on omavastuu.
Elinkeinoministeri Mika Lintilä sanoo, että hallitus päättää asiasta keskiviikkona. Eduskunta käsittelee asiaa joulutauon jälkeen tammikuussa. Eduskunnan työ jatkuu jälleen tammikuussa. Eduskunta kokoontuu seuraavan kerran 10. tammikuuta.
