Tähän saakka pisin kilpailumatka on ollut miehille 50 kilometriä ja naisille 30 kilometriä. Keväällä Kansainvälinen hiihtoliitto eli FIS päätti, että miehet ja naiset kilpailevat yhtä pitkillä matkoilla.
Muutos tuli voimaan tänä talvena. Päätös koskee ensin maailmancupin kisoja. Kilpailulajeja ovat sprintti, 10 kilometriä, 20 kilometriä, 50 kilometriä ja viestihiihto.
Hiihdon pitkien matkojen maailmancup koostuu 15 osakilpailusta ympäri Eurooppaa. Maailmancup kestää maaliskuun 2023 loppuun.
Kerttu Niskanen on tyytyväinen
Kerttu Niskanen on Suomen parhaita hiihtäjiä. Niskanen on tyytyväinen uusiin matkoihin.
– Pitkät matkat sopivat minulle hyvin, Niskanen sanoo. Krista Pärmäkoski sanoo, että 50 kilometriä on luultavasti hänelle vaikein matka.
– En ole koskaan hiihtänyt niin pitkää kilpailumatkaa. Nyt täytyy miettiä huolella, mitä syön ja juon ennen kilpailua, että minulla on tarpeeksi energiaa.
MM-kisat Sloveniassa
Hiihdon MM-kisat järjestetään Slovenian Planicassa helmikuun lopussa 2023. MM-kisoissa on vielä käytössä vanhat säännöt eli naiset hiihtävät lyhyemmän matkan kuin miehet. Myös 15 kilometrin hiihto on yhä mukana.
Perttu Hyvärinen on hiihtänyt parhaan tuloksensa 15 kilometrin matkalla. Hyvärinen tuli seitsemänneksi Pekingin olympialaisissa.
– Onneksi kilpailemme vielä vanhoilla matkoilla MM-kisoissa Ehkä uudet matkat tulevat olemaan hyviä tulevaisuudessa, hän sanoo.
