Tim Sparv pelasi jalkapalloa 20 vuotta ammattitasolla

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Tim Sparvin kotialbumi
Uutinen julkaistu: 22.11.2022

Keskikenttäpelaaja Tim Sparv on ammattijalkapalloilija. Hänellä on ollut pitkä ja hieno ura. Vuosi sitten hän lopetti uransa. Nyt hän työskentelee jalkapallovalmentajana.

Tim Sparv valittiin jo 15-vuotiaana poikien maajoukkueeseen. Sen jälkeen hän pelasi jalkapalloa melkein 20 vuotta ammattitasolla. Sparv oli kapteeni ensin Suomen nuorten maajoukkueessa ja myöhemmin miesten maajoukkueessa.

Milloin aloit pelata jalkapalloa?

– Ensimmäiset varsinaiset harjoitukseni olivat Oravaisissa Pohjanmaalla, kun olin 4–5-vuotias. Lapsena minulla oli kuitenkin myös muita harrastuksia. Harrastin salibandya ja maastojuoksua.

Mitä puuhaat nyt, kun et enää pelaa jalkapalloa ammattitasolla?

– Valmennan nuorten joukkuetta, jossa on 15–16-vuotiaita poikia. Minulla on sopimus Tšekissä Sparta Praha -joukkueen kanssa kesään 2023 asti. Viihdyn hyvin työssäni. Opin koko ajan lisää valmentajan työstä. Se kiinnostaa minua juuri nyt.

Olet monien ihmisten esikuva. Miten se vaikuttaa elämääsi?

– Harkitsen aina ennen kuin jaan jotain sosiaalisessa mediassa. Netissä on paljon vihapuhetta. Kaikkien pitäisi miettiä, mitä kirjoittavat.

– Pyrin siihen, että minulla on aikaa tärkeille yhteiskunnallisille asioille. Olen mukana esimerkiksi Helsinki Mission projektissa, joka pyrkii vähentämään yksinäisyyttä kouluissa.

Olet vieraillut kouluissa ja puhunut siitä, että lukeminen on hyvä asia. Mitä itse luet?

– Luen mielelläni tietokirjoja. Olen kiinnostunut historiasta. Pidän myös kirjoista, jotka käsittelevät jalkapalloa tai valmentamista.

Jalkapallon MM-kilpailut järjestetään tänä vuonna Qatarissa. Moni on kritisoinut maan huonoa ihmisoikeustilannetta. Mitä ajattelet siitä?

– Kävin Qatarissa maaliskuussa. Silloin pääsin esittämään kysymyksiä ihmisille, jotka rakensivat jalkapallostadionia. Rakennusmiehet ovat pääasiassa vierastyöläisiä ja heillä on huonot työolot. On hyvä, että keskustelemme ihmisoikeuksista ja siitä, missä suuria urheilukilpailuja voidaan järjestää. Olympialaiset on järjestetty Kiinassa, Formula 1 -kilpailu Saudi-Arabiassa ja nyt jalkapallon MM-kilpailut ovat Qatarissa. Mielestäni on hieman väärin, että suuria mestaruuskilpailuja järjestävät sellaiset maat, joissa osa ihmisistä voi huonosti.

– On kuitenkin hyvä, että näihin maihin kohdistuu huomiota. Jos joukkueiden kannattajat ja toimittajat kirjoittavat näistä maista, se voi auttaa ihmisoikeuksien toteutumista.

– Urheilua täytyy kuitenkin olla kaikkialla maailmassa. Maiden pitäisi kuitenkin kunnioittaa ihmisoikeuksia.

Haluaisitko joskus valmentaa suomalaista joukkuetta Veikkausliigassa?

– Juuri nyt minusta on todella hauskaa valmentaa nuoria. Valmentaisin kuitenkin mielelläni joskus myös aikuisia pelaajia. Ehkä kokeilen valmentaa ensin ulkomaista miesten joukkuetta.

– Jalkapallomaailmassa on paljon erilaisia tehtäviä. Ehkä myöhemmin teen jotain muuta, mikä kuitenkin liittyy jalkapalloon.

Mitä fanit merkitsevät jalkapalloilijalle?

– Kannustavat ja iloiset fanit ovat tärkeitä, koska he antavat tukea ja energiaa pelaajille. Fanit seuraavat mukana matkoilla, käyttävät paljon aikaansa ja antavat todella paljon rakkautta ja voimaa pelaajille.

Milloin Suomi osallistuu jalkapallon MM-kilpailuihin?

– Meillä on Suomessa monia taitavia nuoria pelaajia. Monista voi tulla erittäin hyviä. Saamme kuitenkin odottaa vielä jonkin aikaa Suomen pääsyä kisoihin.

Miten uskot, että Qatarin MM-kilpailuissa käy?

– Toivon, että Englanti pärjää hyvin. Muuta en osaa sanoa. MM-kilpailujen seuraaminen voi olla tunteellista, sillä esimerkiksi Lionel Messi ja Cristiano Ronaldo pelaavat viimeiset MM-ottelunsa Qatarissa.

Kuka?

Tim Sparv

Ikä: 35 vuotta

Asuinpaikka: Praha, Tšekki

Syntymäpaikka: Oravainen, Pohjanmaa

Perhe: Avopuoliso Jitka Nováčková, kaksivuotias tytär Leah. Äiti, isä ja sisko Pohjanmaalla sekä veli Australiassa.

Ammatti, työpaikka: Jalkapallovalmentaja nuorten Sparta Praha -joukkueessa Tšekissä.

Harrastukset: Lukeminen, voimaharjoittelu ja kuntoliikunta, saunominen ja avantouinti, illallinen hyvien ystävien kanssa.

Lempiruoka: Juuri nyt intialainen, mutta lempiruokani vaihtuu pari kertaa vuodessa.

Kielitaito: Ruotsi, englanti, suomi, tanska, hollanti ja saksa – eri taitotasoilla. Tällä hetkellä opiskelen tšekkiä.

Esikuvat jalkapallossa: Eric Cantona ja Zinedine Zidane

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)