
Yhdysvaltojen kongressivaaleja kutsutaan välivaaleiksi, koska vaalit järjestetään presidenttikauden puolivälissä. Vaaleissa mitataan perinteisesti myös presidentin kannatusta. Välivaalit olivat tällä kertaa erityisen tärkeät, koska Yhdysvaltojen presidentin Joe Bidenin kannatus on aika matala.
Republikaanipuolue sai enemmistön edustajainhuoneeseen. Republikaanipuolue saa edustajainhuoneeseen 207 edustajaa. Demokraattipuolue saa edustajainhuoneeseen 184 edustajaa.
Republikaanipuolueen ja demokraattipuolueen kilpailu senaatissa on erittäin tasainen. Republikaanipuolueella on 49 paikkaa. Demokraattipuolueella on 48 paikkaa. Arizonan, Nevadan ja Georgian savaltioiden ääntenlasku on edelleen kesken. Senaatin lopullinen tilanne selviää vasta joulukuussa.
Asiantuntijat uskoivat ennen vaaleja, että republikaanipuolue saa vaaleissa vielä suuremman voiton. Yksi välivaalien häviäjistä on Yhdysvaltojen entinen presidentti Donald Trump. Trump ei ollut vaaleissa ehdolla, mutta hän tuki monia ehdokkkaita. Trumpin kannattamat ehdokkaat eivät menestyneet hyvin. Donald Trump kuuluu republikaanipuolueeseen.
Välivaalien vaalitulos vaikuttaa paljon siihen, millainen Yhdysvaltojen presidentin Joe Bidenin loppukausi on. Jos republikaanipuolue saa kongressissa vahvan aseman, presidentti Joe Bidenin loppukausi on vaikea. Joe Biden kuuluu demokraattipuolueeseen.
Yhdysvaltojen kongressissa on alahuone ja ylähuone
Yhdysvaltojen välivaaleissa valittiin edustajat kongressiin. Kongressivaalit vastaavat Suomen eduskuntavaaleja.
Yhdysvaltojen kongressissa on kaksi osaa eli edustajainhuone ja senaatti. Senaatti on kongressin ylähuone. Senaattoreita on sata. Jokaista osavaltiota edustaa kaksi senaattoria. Edustajainhuone on kongressin alahuone. Edustajainhuoneeseen valitaan 435 edustajaa.
Seuraavat kongressivaalit järjestetään samaan aikaan Yhdysvaltojen presidentinvaalien kanssa vuonna 2024.
Yhdysvalloissa on kaksi pääpuoluetta eli republikaanipuolue ja demokraattipuolue.

