Suomen velka huolestuttaa Euroopan unionia

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.11.2022

Suomen valtionvelka ylittää Euroopan unionin eli EU:n rajat. Suomen velka on nyt ensimmäistä kertaa näin suuri.

Suomen valtiolla on velkaa 136 miljardia euroa. Suomen velka ylittää nyt ensimmäistä kertaa EU:n suositukset.

Suomi alkoi velkaantua koronapandemia alussa. Suomi on ottanut paljon lisää velkaa viimeisten kahden ja puolen vuoden aikana. Suomi on ottanut velkaa koronapandemian lisäksi energia- ja talouskriisin takia, jonka Ukrainan sota aiheuttaa.

EU on huolestunut Suomen velkaantumisesta. Jos Suomen velkaantuminen jatkuu, EU saattaa puuttua kehitykseen.

Euroopan komissio esitteli tällä viikolla uudet säännöt, joilla pyritään estämään velkaantumista.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko sanoo, että Suomi on sitoutunut noudattamaan sääntöjä. Suomi on myös vaatinut, että muut maat noudattavat sääntöjä.

– Suomi on edelleen sitä mieltä, että velkaa on otettava vastuullisesti, Saarikko sanoo.

Euroopan komissio jakaa jäsenmaat eri luokkiin sen mukaan, miten paljon niillä on velkaa. Suomi ei ehkä enää kuulu EU-maiden kärkeen, koska sillä on niin paljon velkaa. Suomi voi myös joutua tarkkailuun.

Uudet säännöt tulevat voimaan todennäköisesti vuonna 2024.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)