Ilmaston lämpeneminen lisää sään ääri-ilmiöitä

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.11.2022

Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n uusi raportti kertoo, että maapallon ilmasto lämpenee edelleen.

Tilastojen mukaan kahdeksan viime vuotta ovat historian lämpimimmät.

Ilmastoraportti julkistettiin YK:n ilmastokokouksessa. Ilmastokokous järjestetään Egyptin Sharm el-Sheikhissä. Ilmastokokous päättyy sunnuntaina 18.11.

Ilmaston lämpeneminen lisää sään ääri-ilmiöitä. Esimerkiksi myrskyt, tulvat ja kuivuus ovat lisääntyneet. Jäätiköt sulavat, merenpinta kohoaa ja pitkät helleaallot yleistyvät.

Tänä vuonna ilmastonmuutoksen seurauksena sattuneissa onnettomuuksissa on kuollut tuhansia ihmisiä. Miljoonat ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa. Lisäksi on tullut suuria aineellisia vahinkoja.

Tutkijoiden mukaan maapallon keskilämpötila on noussut 1,15 astetta sen jälkeen, kun teollistuminen alkoi maailmassa. Tehtaat ja teollisuus aiheuttavat suuren osan maapallon saastumisesta.

YK:n pääsihteeri António Guterres puhui vakavasti

YK:n pääsihteeri António Guterres varoitti ihmisiä ilmaston lämpenemisen seurauksista.

– Kasvihuonekaasujen päästöt lisääntyvät ja maapallon lämpötila nousee. Lähestymme aikaa, jolloin ilmastonmuutos aiheuttaa kaaoksen maapallolla. Tilanne on erittäin vakava. Meidän on tehtävä yhteistyötä ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Muuten tuhoudumme.

Maailman maat ovat sopineet, että ilmasto ei saa lämmetä enempää kuin 1,5 astetta. Tutkijat eivät enää usko siihen, että tavoite saavutetaan. Tutkijoiden mukaan maapallon ilmasto on menossa kohti 2,6 asteen lämpenemistä.

Suomen pääministeri Sanna Marin puhui ilmastokokouksessa maanantaina.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)