Poliisi on selvittänyt laajan tietomurron epäillyn nimen

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, IS, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 02.11.2022

Keskusrikospoliisi kertoi viime viikon lopulla, että se on saanut selvitettyä laajasta tietomurrosta epäillyn henkilön nimen. Poliisi epäilee, että Vastaamon tietomurron tekijä on suomalainen mies.

Poliisin mukaan rikoksesta epäillään 25-vuotiasta suomalaista miestä. Mies on ulkomailla. Poliisi on tehnyt hänestä eurooppalaisen pidätysmääräyksen.

Epäilty mies on tehnyt aiemmin paljon rikoksia. Hän on saanut tuomioita tietomurroista. Hän soitti pommiuhkauksen yhdysvaltalaisen lentoyhtiön American Airlinesin lennolle. Rikoksesta epäilty mies sanoo, että hän ei ole syyllinen Vastaamon tietomurtoon.

Psykoterapiakeskus Vastaamon potilastietoja varastettiin verkossa kaksi vuotta sitten. Rikollinen sai yli 30 000 ihmisen tiedot. Kiristäjä lähetti ihmisille sähköpostissa viestejä, joissa hän vaati rahaa.

Vastaamon tiedot koskivat hyvin henkilökohtaisia asioita, joita on käsitelty terapioissa. Tietomurto herätti laajaa huomiota ja järkytti monia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)