Ruotsiin oikeistohallitus

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.10.2022

Ruotsiin tulee oikeisto- eli porvarihallitus. Ruotsin uusi pääministeri on Ulf Kristersson.

Ruotsin uuteen hallitukseen tulevat maltillinen kokoomus, kristillisdemokraatit ja liberaalit. Ruotsiin tulee siis oikeistohallitus eli porvarihallitus.

Ruotsin valtiopäivät eli parlamentti valitsi maanantaina Ulf Kristerssonin uudeksi pääministeriksi.

Ruotsidemokraatit ei pääse mukaan hallitukseen. Ruotsidemokraatit on kuitenkin vaikuttanut paljon hallitusohjelmaan. Ruotsin uudessa hallitusohjelmassa aiotaan esimerkiksi vähentää maahanmuuttoa. Ruotsidemokraatit on Ruotsin suurin oikeistopuolue.

Sosiaalidemokraatit hallitsi Ruotsia pitkään. Nyt puolue jää oppositioon. Se ei siis ole mukana Ruotsin uudessa hallituksessa. Sosiaalidemokraatit on Ruotsin suurin puolue.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)