Nato-maiden puolustusministerit tapaavat Belgian pääkaupungissa Brysselisssä. Naton päämaja sijaitsee Brysselissä. Suomen ja Ruotsin puolustusministerit ovat ensimmäistä kertaa mukana kokouksessa, jossa Nato-maiden ministerit tapaavat.
Puolustusministerit keskustelevat kokouksessa enimmäkseen Ukrainan sodasta ja Venäjästä. Puolustusministerit päättävät myös siitä, millaista sotilaallista apua Naton jäsenmaat antavat Ukrainalle.
Suomen puolustusministeri Antti Kaikkonen tapasi keskiviikkona Turkin puolustusministerin Hulusi Akarin. Kaikkosen mukaan tapaaminen sujui hyvin.
– Emme saaneet tapaamisessa uutta tietoa siitä, milloin Turkki aikoo hyväksyä Suomen jäsenyyden Natossa. Tapaaminen oli kuitenkin hyödyllinen. Keskustelu sujui hyvin, Antti Kaikkonen sanoo Helsingin Sanomissa.
Antti Kaikkonen tapaa tänään torstaina Unkarin puolustusministerin Kristóf Szalay-Bobrovniczkyn. Kaikkonen keskustelee Brysselissä myös yhdessä Yhdysvaltojen puolustusministerin Lloyd Austinin ja Ruotsin puolustusministerin Peter Hultqvistin kanssa.
Nato on Pohjois-Atlantin puolustusliitto eli läntinen sotilasliitto. Natoon kuuluu 30 eurooppalaista ja pohjoisamerikkalaista jäsenmaata. Yhdysvallat eli USA johtaa Natoa. Suurin osa Naton jäsenistä on eurooppalaisia maita. Euroopan ulkopuolelta Naton suurin jäsenmaa on Turkki. Myös Ukraina on hakenut Euroopan unionin ja Naton jäsenyyttä.
Suomi ja Ruotsi hakivat Naton jäsenyyttä toukokuussa. 28 Nato-maata on ratifioinut eli hyväksynyt Suomen ja Ruotsin jäsenyyden. Unkari ja Turkki ovat ainoat Naton jäsenmaat, jotka eivät ole hyväksyneet Suomen ja Ruotsin jäsenyyttä.
