Saksan valtio ostaa Uniperin

Teksti: Selkosanomat, lähteet Yle, HS, IS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.10.2022

Saksan valtio ostaa takaisin Fortumin osuuden energiayhtiö Uniperista.

Uniper on saksalainen energiayhtiö. Suomalainen energiayhtiö Fortum osti osuuden Uniperista vuonna 2018. Fortum myi nyt takaisin osuutensa Uniperista paljon ostohintaa halvemmalla eli kärsi suuret tappiot. Fortum jatkaa toimintaansa Pohjoismaissa.

Kauppa on tärkeä Suomen valtiolle, koska se omistaa suuren osan Fortumista. Uniper alkoi tehdä suuria tappioita, kun kaasun tuonti Venäjältä loppui.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)