
Valioliiga on Englannin jalkapallon korkein sarjataso. Valioliigassa on viime vuosina ollut ainoastaan kaksi mestarisuosikkia. Niin myös nyt. Manchester City ja Liverpool ovat myös tämän kauden suurimmat suosikit.
Manchester City on hallinnut Englannin Valioliigaa viime vuosina. City on voittanut viimeisen viiden kauden aikana neljä mestaruutta. Kerran City oli Valioliigan kakkonen. Silloin Liverpool vei mestaruuden.
Manchester City on vahva joukkue myös tällä kaudella. City on myös suurin mestarisuosikki. Manchester City on tällä hetkellä Valioliigassa toisena. Manchester Cityn päävalmentaja on Pep Guardiola.
Liverpool on Valioliigan toinen suosikki. Liverpool on tällä hetkellä sarjataulukossa kuudentena. Liverpoolin päävalmentaja on Jürgen Klopp.

Arsenal ja Chelsea voivat yllättää
Manchester Cityn ja Liverpoolin jälkeen Valioliigan suurimmat suosikit ovat Arsenal ja Chelsea. Arsenal johtaa Valioliigaa. Chelsea on kymmenes.
Valioliigan yllättäjät voivat olla Tottenham ja Manchester United. Manchester United hallitsi pitkään Valioliigaa. United on kuitenkin pelannut huonosti viime vuosina.
Poikkeuksellinen kausi
Valioliigan kausi 2022–2023 on erilainen kuin tavallisesti. Valioliigassa ei yleensä ole taukoa talvella. Valioligan suosituimmat pelit pelataan yleensä joulun välipäivinä.
Tänä vuonna järjestetään kuitenkin jalkapallon MM-kisat. MM-kisat pidetään Qatarissa marraskuussa ja joulukuussa. Kisat pidetään keskellä talvea, koska muuten aavikolla olisi liian kuuma. MM-kisat katkaisevat myös Valioliigan kauden kuudeksi viikoksi.
Valioliigan syyskauden viimeiset ottelut pelataan 12. marraskuuta. Valioliigan kevätkausi alkaa tapaninpäivänä 26.12.

